Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 855:a t5:a som har börjat läcka vid övre kylarslangen. Det är inte slangen som läcker utan själva kylaren.
Jag undrar hur svår den är att byta?
Tar lång tid?
Kan säga att jag har gjort en del jobb med bilar tidigare som att byta motorer, toppar och trimmat på det gamla hederliga viset. ( innan man chippade)

Mvh Marcus
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den ska neråt, sitter med två skruv underifrån, plus lite annat som håller ihop den med kondensor och IC. Slangar, fläktkåpa, slangar till oljekyl (köp nya o-ringar till dom, och clipsen dom sitter med.)
av mackeman
tackar för svaret, låter nästan som en haynes skulle vara nått faktiskt
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ta den uppåt istället, inte lika omständigt. Bort med fläkten och bultarna som håller ihop kylarna, men se till att stötta upp ac-kul + intercoolern. Sen lossar man de sista 2 skruvarna som håller kylaren underifrån.

Clipsen som håller slangarna till oljekylaren är engångsdelar i sin renaste form. Om du av nån anledning tänker återanvända dem så måste du dra en slangklämma runt dem.
av Åkesson
Hejsan, Jag har en 850 Turbo 1994 som jag ska byta kylare på. Jag undrar om det är En automatiskt eller Manuell oljekylare på dom?.

Tack i förhand!
av *pettson*
Åkesson skrev:Hejsan, Jag har en 850 Turbo 1994 som jag ska byta kylare på. Jag undrar om det är En automatiskt eller Manuell oljekylare på dom?.

Tack i förhand!
:shock: Vi kanske skulle gå igenom vad en automat eller manuell, kylare är först..

En bil som har automatlåda har en extra oljekylare i vänster gavel på kylaren.
En manuell bil har det inte.
Förutom att den oljekylaren skiljer då mellan automat och manuell så finns en skillnad mellan turbo och icke turbo.
En turbobil har en oljekylare i höger gavel när det gäller din årsmodell. Så det du söker är en kylare till en turbomodell, sen vet bara du om du åker automat eller inte.
OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]