Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
StringerBell skrev:
Nilson skrev:Nu orkade jag inte läsa hela men dom är kända för att vara petiga och bokföra minsta lilla fel.
Så även om du köper en "fin" bil hittar du oftast massor med anmärkningar.
Jag kollade igenom ett tjugotal objekt och nästan alla har ett skick under det de kallar för under genomsnittet.

Men visst är det väldigt bra med en så noggrann redovisning av skicket. Det är ju inget man får hos en vanlig handlare. På många sätt skulle det kännas tryggare att handla på kvarndammen än vanlig handlare - och speciellt tryggare än privat.

Men en stor majoritet av bilarna är inte vad jag skulle kalla för välskötta.
Å andra sidan är jag helt säker på att klientelet som pedantsköter sina bilar och som är stolta över skicket mer än dom vet om bilen tekniskt på riktigt, sällan lämnar dom till ett ställe som kvarndammen för försäljning, att sälja så pedanta bilar som möjligt är inte riktigt vad kvarndammens affärside är.
Användarvisningsbild
av StringerBell
*pettson* skrev:
StringerBell skrev: Jag kollade igenom ett tjugotal objekt och nästan alla har ett skick under det de kallar för under genomsnittet.

Men visst är det väldigt bra med en så noggrann redovisning av skicket. Det är ju inget man får hos en vanlig handlare. På många sätt skulle det kännas tryggare att handla på kvarndammen än vanlig handlare - och speciellt tryggare än privat.

Men en stor majoritet av bilarna är inte vad jag skulle kalla för välskötta.
Å andra sidan är jag helt säker på att klientelet som pedantsköter sina bilar och som är stolta över skicket mer än dom vet om bilen tekniskt på riktigt, sällan lämnar dom till ett ställe som kvarndammen för försäljning, att sälja så pedanta bilar som möjligt är inte riktigt vad kvarndammens affärside är.
Och generellt måste man väl säga att genomsnittsskicket på KVD är bra mycket sämre än vad man hittar i volvohallarna? (och då talar jag inte om det självklara att de är upp-polerade)
av *pettson*
Konstigt nog kan jag inte hålla med om det..
Det jag hittat i diverse bilhallar som salubilar till ett pris som får vemsomhelst att förvånas är i precis samma skick. Skillnaden är att handlaren hela tiden klappar dej på ryggen och säger: Grabben,, det är inte en ny bil, ska du ha en perfekt bil får vi titta därborta bland dom nya.. på KVD så berättar man redan från början om nåt är fel så man ens kan välja att åka dit o kika IRL eller inte.

Hos en lokal märkeshandlare återfanns den här V40 2001 En turbo, med bara 5800 mil på mätaren. Kalaspris 60000 som ny i lacken och invändigt med all rätt.. En test tur togs med den som var potentiell köpare. Vi stannade i mitt garage för lite koll. I annat ljus visade det sej direkt att en dörr är halvt omlackad och att man inte fått till färgnyansen korrekt, fronten är omlackad, omlackat över vindrutan, även en skärm var omlackad.
Förutom rosten på bilden fungerade inte centrallåsmotorerna på vänster sida, ett halvljus fungerade inte, motorfäste höger var tokslut och parallellstagen fram var väck, ett var av och ett glappade.
Själv var jag tvungen att fråga när vi lämnade tillbaka bilen. Frågan var om dom råkat ställa ut en inbytesbil som skulle göras iordning? Men det hade man inte utan alla bilar var genomgångna och utan fel. Man hade heller ingen förklaring till omlack, låsen, hur stagen kan vara av, hur motorfästet kan vara slut osv. Inga förklaringar mer än att *miltalet stämmer minsann* och att jag kunde gå till en annan handlare om jag kände att jag ville ha det här fixat på dom här *småpengarna*. Slutkontentan av det hela var att jag var för nogrann. Nämnas kan att köparen vände sej till en helt annan handlare och köpte en beg bil i bra skick istället för samma pengar.
Känns det värt 60000?

Bild
av Lövet
KVD bokför varenda minsta skråma på bilarna eftersom om det finns fel som inte är beskrivet så får köparen låta köpet gå tillbaka. Det har de ingen lust med så därför är varenda repa med. Min 3.2a är köpt på KVD och har enligt dem "repor på höger bakdörr" - jag har inte hittat dem än! Bilen har gått 11.000 mil, är fullservad och ser ut som ny invändigt. Ändå stod det att den har "repor och skav invändigt".

Bilarna på KVD är till 90% exakt samma typ av bilar som byts in på Volvo, enda skillnaden är att de är orekondade och billigare än i handeln.

Det förekommer försäljning från försäkringsbolag på KVD samt Kronofogden - undvik dem om ni inte vill fixa lite. De flesta bilar kommer dock från finansbolag som använder KVD för att lösa leasingen. Leasingtagaren står nämligen för värdeminskningen något som vissa ovan inte tycks fattat utan tror att bara för att det är en tjänstebil så är "allt gratis". Tjänstebilar körs i 95% av fallen av 45 åriga tjänstemän med 2 barnstolar i bilen. Jag skulle vara mer rädd att köpa privatägda bilar med tanke på alla trådar om Biltemas bromsbelägg och service på Solna Bilteknik.
av Lövet
av Lövet
Väldigt, väldigt många handlare gör det. Och sedan går nån dum fan och köper bilen för 40.000kr extra men har minsann "den extra trygghet som en handlare ger".

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]