Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
StringerBell skrev:
Ynot skrev: Ja, jag ägde tidigare en V50 T5 och den var jäkligt rolig att köra vår/sommar, men när den kalla vintern kom låg den på över 1l/milen (och vintern här i mellansverige är ju snart lika lång som vår/sommar), så därför känns det nu bra för mej att köra en bil med härlig komfort och en förbrukning på 0,57
Vad är det som drar upp förbrukningen på vintern för en bensinbil? (En diesel måste ju ha sin extra värme?)
En kall motor drar alltid mer bränlse, och på vintern tar det längre tid även för en Otto att nå arbetstemperatur. Även om det inte är lika illa som för dieselmotor eftersom den går på luftöverskott. Sedan ökar rullmotståndet, vinterdäck och ofta snömodd på vägen. Men det gäller ju alla bilar, oavsett motortyp.
av Lazy
StringerBell skrev:
Ynot skrev: Ja, jag ägde tidigare en V50 T5 och den var jäkligt rolig att köra vår/sommar, men när den kalla vintern kom låg den på över 1l/milen (och vintern här i mellansverige är ju snart lika lång som vår/sommar), så därför känns det nu bra för mej att köra en bil med härlig komfort och en förbrukning på 0,57
Vad är det som drar upp förbrukningen på vintern för en bensinbil? (En diesel måste ju ha sin extra värme?)
Förbrukningen drog i väg när det blev kallt och halt (svårt undvika hjulspinn med den starka motorn) på vägarna och då jag använder bilen i firman med en hel del kundbesök så blir det mycket kallstarter.
Förbrukningen steg i alla fall med ca.2dl/mil på vintern (1,10), vet inte om det är normalt för den motorn.
Ligger nu på 0,61 med samma körning vintertid med min V60 D3.
av Robertson
I vilken hastighet bör man köra för att få så låg förbrukning som möjligt rent generellt? Hur påverkas förbrukningen av luftmotståndet? För det lär väl inte vara linjärt? Har läst någonstans att motorn bör arbeta i ett varvtal där den har som mest i vridmoment. Kan någon bekräfta detta?

Har nämligen möjlighet att köra en längre sträcka på landsväg och skulle vilja ha något riktvärde att utgå ifrån. Jag har ju alltid färddatorn till hjälp annars. :)
av marcbe
Robertson skrev:I vilken hastighet bör man köra för att få så låg förbrukning som möjligt rent generellt? Hur påverkas förbrukningen av luftmotståndet? För det lär väl inte vara linjärt? Har läst någonstans att motorn bör arbeta i ett varvtal där den har som mest i vridmoment. Kan någon bekräfta detta?

Har nämligen möjlighet att köra en längre sträcka på landsväg och skulle vilja ha något riktvärde att utgå ifrån. Jag har ju alltid färddatorn till hjälp annars. :)
Rullmotståndet ökar linjärt (friktionen och bilens tyngd är parametrarna)

Luftmotståndet ökar exponentiellt med kvadraten på hastigheten (hastighet, luftmotståndkoefficient och frontarea är parametrarna)

Sen skall motorn arbeta i ett varvtal där den har högsta BMEP.

Så beroende på bil, däck, väg, motor, växellåda så kan det variera rätt kraftigt, typ 60-90 km/h.
av Robertson
Läste lite på wikipedia om BMEP och får inte ihop det riktigt. Volvo har redovisat ett antal värden på min motor (2,953 liter, 440 nm vid 2100-4200 varv, 304 hk (224 kW) vid 5600 varv, 93 kW/varv s). Kan jag med dessa applicera någon formel för att få ut högsta BMEP?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Prova att sätta farthållaren på 82km/h. Vad jag har testat så är den snålare vid 82 än vid t.ex 72 på jämn, fin väg.
av McBoogie
Hur är det med körningen i början? Ska man undvika höga hastigheter i början eller var det bara något man rekommenderade -1980? Har själv 10 veckor kvar :( , men den värsta abstinensen har lagt sig.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör lugnt dom första milen när bilen känns trög. Brukar bli kanske 15 mil. Sen kör jag som vanligt = hårt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
Vaccumslangar till 940

Hej! Kan man köra med siliconslang från[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Okej. Tack för svar. Jag letar lite till. Och[…]

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]