Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ejon
Tja.
Idag slutade volvon plötsligt gå bra.

Laddar inte lika mycket och är ingen drag i den mer. Den får ett vissel när väl turbon kommer men låter inte hela vägen när den ska ladda utan bara i början.

Är det turbon eller kan det vara något annat jag bör titta på ?

Bilen har inte heller rykt mycket tänkte om det är turbon då.

Har tittat lite på slangarna ser inte hål eller hör ingen luft heller om jag bilen igång och är i motorrymmet och lyssnar.

Den avgassmällde lite när jag drog på med 2an ett tag efter turbon hade laddat så avgassmällde den eller rättare sagt bluddrade?:S

Luktade även lite krut innan idag, men inte längre.. alltså avgaserna..

Har även sprutat startgas på alla slangar men ingen skillnad....

Vad ska jag ta mig tillväga?

Detta problem kom plötsligt, laddade bra 1 minut innan och 1 minut efter laddar den ca bara 0,5 bar och innan (1.2bar)

Jag har tagit bort vakumslangen till wg och då laddar den endast 1.0 vilket är fortv för lite....

Har även hänggas, varven tar väldigt lång tid att gå ner efter jag växlat eller varvat, får koppla ner varven varje gång jag växlar så seg är den... Kan det ha något med det att göra?, dock hade jag hänggaset även då bilen gick jätte bra.

Låter väldigt konstigt när bilen är kall:S viner typ:S
Titta videon!:

Senast redigerad av 1 ejon, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
ejon skrev:Ingen som vet ?:( Lite akut..
Det du kallar hänggas är fullt normalt och har med avgaskraven att göra. Samt då att det är omöjligt att få turbinen att tvärnita och låta motorn bli en sugmotor på en sekund.
Magnetventilen är väl den som är misstänkt för ditt bortfallna laddtryck antar jag..
av *pettson*
Med det vinandet (om det nu inte är telefonen som förstärker) kanske du bör öppna huven och leta efter en laddluftslang som är sprucken?..
Förslagsvis i grenen mellan insug och tomgångsmotor.
Gashänget i övrigt är normalt.
av *pettson*
ejon skrev:Lyssnat på ljudet idag och kommer antagligen från turbon, förjävla svårt att höra :S.

Blir att köpa ny turbo då..
Nej är ljudet ifrån turbon och bilen är kall är det acceptabelt. Men väsandet påminner mer om en rejäl laddtrycksläcka.
Skulle gärna vilja veta om du hittat något fel när det låter så?
Min 855 T5 -94 låter exakt likadant. Dock bara när den är kall, tror jag.
Tycker också att mitt laddtryck är lågt. Men en när den blivit varm är det som att det rättar till sig.
av *pettson*
dannesilver skrev:Skulle gärna vilja veta om du hittat något fel när det låter så?
Min 855 T5 -94 låter exakt likadant. Dock bara när den är kall, tror jag.
Tycker också att mitt laddtryck är lågt. Men en när den blivit varm är det som att det rättar till sig.
Det är inte särskilt märkligt att din bil inte vill ladda fullt laddtryck när den är kall. Det finns inbyggda skydd som iallafall är så intelligenta att dom kräver driftstemperatur för att man ska kunna ge fullt. Funnes inte det skyddet så knäcker man lätt motorn genom fullt laddtryck och iskall olja och iskall metall som ska stressas fullt. Även dom flesta chiptillverkare sparar skyddet att driftstemperatur måste uppnås för fullt laddtryck. Samma har du ett skydd som säger att om motorns värme blir lite för hög så kan du heller inte få fullt laddtryck, detta då för att undvika möjligheten till kokning och motorskador.
Gällande vinet så låter dom flesta turboaggregat när dom är iskalla. Det mattas av med värmen och återkommer sen när du laddar fullt som ett vin eller väsande beroende på vilken turbo du har.
OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]