Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jitte
Jag har fått problem med varningsmeddelande "huv öppen" trots att motorhuven är stängd. Antagligen glapp i någon sensor. Problemet är att jag inte ser var sensorn/erna sitter, någon som vet?
av perhall
Jag fick min sån fixad på garantin. Känt fel.
På 244 GLE behövde man inte såna grejer... då såg man att motorhuven fladdrade om den inte var ordentligt stängd...
PH
Användarvisningsbild
av FWH
perhall skrev: På 244 GLE behövde man inte såna grejer... då såg man att motorhuven fladdrade om den inte var ordentligt stängd...
och när lås mekanismen frös ihop kunde man enkelt knyta fast den i grillen. :D
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Fick samma problem på min V50, givaren sitter där motorhuven går ner i "låset" i karossen. Lite plastbråte som lätt går sönder, att laga skulle kosta närmare 2 papp på bilia, mao byta hela huvlåset för att en liten plastbit gått sönder o inte påverkar en tryckgivare. Jag löste det genom att bygla givaren med ett gem istället, kostnad 0:- :lol:

Dock så larmar det ju inte om man öppnar huven, och inte heller larmet kommer ju larma om någon bryter upp huven och försöker stjäla din motor :roll:
Användarvisningsbild
av modin
Nu har jag också råkat ut för detta fel. Min tanke var att något kärvade så jag drog på 5-56 i låsanordningen. Den slutade larma efter några öppningar och stängningar av huven men jag är lite skraj att den ska börja igen på natten när bilen är parkerad och larmad.

Det är samma sensor för huvövervakningen och larmet alltså?
av Claesson
Hur känt är detta problem, gäller det alla årsmodeller? Jag har en V70 2.5FT MY11, fyllde på spolarvätska häromdagen, smällde igen huven så att den var riktigt men fick varningsmeddelande att den inte var stängd. Fick smälla igen den ett par ggr innan meddelandet försvann. Bör man lämna in bilen måntro?
av riha
JAg hade det rätt tidigt på min XC70 MY09 också, då var det skit som kommit in i givaren och de fixade det, dock var ju bilen inom garantin då.

Så det är nog vanligare än man tror.

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]