Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Anders E skrev:Låter som gummi mot gummi?

Finns det inte en genomföring genom torpedväggen där rattaxeln går igenom?
Kanske nåt sånt som låter?

Nån som vet hur det ser ut där?
Det är internt fel i stryrväxeln som gör detta ljud (ljudet försvinner är motorn stäng av)
av AndS
CarMan skrev:
Anders E skrev:Låter som gummi mot gummi?

Finns det inte en genomföring genom torpedväggen där rattaxeln går igenom?
Kanske nåt sånt som låter?

Nån som vet hur det ser ut där?
Det är internt fel i stryrväxeln som gör detta ljud (ljudet försvinner är motorn stäng av)
Det du säger CarMan att detta är ett välkänt fel och borde ses som ett goodwill ärende då en styrväxel ska hålla betydligt längre på en så ny bil.
Användarvisningsbild
av FWH
AndS skrev: Det du säger CarMan att detta är ett välkänt fel och borde ses som ett goodwill ärende då en styrväxel ska hålla betydligt längre på en så ny bil.
Det är kanske att ta i, men man tycker ju att den bör täckas av en "förlängd garanti försäkring"..
av 5cylindrar
Jag tycker det är katastrof att Upplands Motor och Volvo vill göra en så stor affär av detta. Självklart borde Volvo stå för detta, utan diskussion. Jag håller med: Stå på dig.
av AndS
FWH skrev:
AndS skrev: Det du säger CarMan att detta är ett välkänt fel och borde ses som ett goodwill ärende då en styrväxel ska hålla betydligt längre på en så ny bil.
Det är kanske att ta i, men man tycker ju att den bör täckas av en "förlängd garanti försäkring"..
Nja, vet i tusan om man inte skulle kunna driva det enligt konsumentköplagen, se inklipp:

"Konsumentköplagen gäller alltid
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

En styrväxel som börjar låta illa efter 2,5år skulle jag hävda som dålig kvalite och felaktig redan från leverans.
Problemet här är att man inte köpte bilen som ny, har inte kollat vad som gäller i detta fallet.
Användarvisningsbild
av FWH
Rätt svårt att bevisa som enskilld konsument att det är ett fabrikations fel.
av 5cylindrar
Skulle förmodligen fungera om man fick Volvo/återförsäljaren att medge detta som vanligt förekommande fel. Ev kanske det finns fler här på forumet med samma fel?

Det är i sådana här fall ett forum blir som allra bäst, där man kan hjälpa varandra mot bjässar som Volvo.
av sweborn
Man behöver som konsument inte bevisa att felet är ursprungligt, "bevis" i konsumenträtt innebär att om inte missbruk kan påvisas är felet ursprungligt. Det är tyvärr sällsynt att en säljare i en lågmarginalbransch förklarar det för kunden.

Men detta bör ju gå att lösa via resonemang med ÅF, för jag tolkar det som att du köpt bilen av en Volvohandlare.
Användarvisningsbild
av gooose
Det är 2 st aspekter i detta fall att ta hänsyn till

1 : Bilen är köpt i somras mao mindre än 1 år sedan och om du inte kört mer än 2000 mil sedan detta så skall detta krävas av säljande firmas Garantiåtagande som dom så fint visar att dom har i sin reklam

2 : Ja en styrväxel skall hålla mer än 2,5 år och 5000 mil Verkstaden om det är en Volvo ÅF skall kunna erbjuda någon typ av Good Will speciellt om det är samma Åf som sålt bilen
Dessa 2 skilda anledningar bör vara tillräckliga för att du som bilägare skall hållas utan kostnad

Det kan även vara så att om du kontaktar ditt försäkringsbolag så kommer dom att neka reparation då du "nyligen" köpt bilen av en handlare Detta baserat på lagar och liknande

Ett tips kan vara att ringa och fråga ditt försäkringsbolag Dom tänker oftast precis som du själv
Detta är inget jag/vi vill betala Kan vi hitta någon annan som kan/skall göra detta så vi slipper
Ett försäkringsbolag är oftast väl pålästa ang konsument köplagar och dylikt

Har själv haft kunder som kommit in med maskinskadeärenden tex Ac fel,a-lådor, topplocksfel och jag har då blivit nekad åtg pga att bilen sålts av handlare och fått svaret kontakta handlaren bilen går under deras ansvar

//Goose
av mille08
gjorde ett litet besök på Bilia i haga Norra, lossades vara intresserad av en beggad bil som hade 24 maxi garanti som är likadan som Upplands motors Selected garanti.
Sa att jag hört att styrväxeln varit ett problem på några bekantas bilar.
Utan att ens nämna maxi garantin så säger säljaren.

-Det behöver du ej oroa dig för, för med garantin som medföljer bilen en så kallad maxi trygg garanti så täcker den upp för en sådan skada. För den räknas inte som en förslitnings del.

helt sjukt detta. Fått nr till verkstads chefen nu och ska ringa honom imorgon på väg till jobbet. Man är bra lättlurad när man inte är så kunning inom ett omårde.

Skriver sen här igen om vad för svar man får. Men tack så jävla mycket för den bra responsen!!

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]