Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robwes2000
Nu har bilen varit inlämnad på volvo i borås. De fick jobba hårt för att hitta problemet och de använde sig tydligen av uteslutningsmetoden enligt servicekillen. De provade med ett nytt lås. Funkade inte!
De provade med en ny kabelmatta som de lade lös i bagaget. Funkade inte!
Baserat på dessa försök hävdar de nu att felet inte kan sitta någon annan stans än i bakrutans krosstråd.
Jag frågade om det inte gick att bygla kabeln till krosstråden,för att bli av med meddelandet, men det var inget de visste något om. Byt bakruta, var deras föreslagna lösning.
Jag har hämtat bilen och betalt felsökningen, men tänker inte ge mig. Fasen, skall väl inte behöva byta bakruta för att bli av med det irriterande meddelandet! Näe, jag tänker själv försöka laga på nåt vis eller bygla på nåt vis....
Tips och råd är välkommna!!
Tjing!
Robban
av Tartryffel
Robwes2000 skrev:de använde sig tydligen av uteslutningsmetoden enligt servicekillen.
Det där är inte riktigt min bild av uteslutningsmetoden :) Är inte det att man ska tänka ut saker det inte kan vara och sen komma fram till svaret?
För mig låter deras problemlösning som trial-and-error. En mycket dyr variant av trial-and-error.
av Robwes2000
Trial and error kanske är ett bättre passande utryck. Jag fick "bara" betala för felsökning, inte för de delarna (låset och kabelhärvan) de hadde när de testade.
Robert
av Robwes2000
Jepp! Då var det "fixat". En extra sladd mellan den smala bruna kabeln som är ansluten till krosstråden i bakrutan (ansluten med flatstift på vänster sida av rutan, strax nedanför grövre röd kabel till rutvärmen) till jordkabeln (svart grov kabel på rutans högra sida) förbikopplade larmtråden. Meddelandet är borta när luckan är stängd och larmet fungerar perfekt igen.
av netstream
Tjenare!
Ny är. Uppar en gammal tråd.
Har fått samma problem på min V70 -07 den säger helatiden att luckan är öppen.
Prövade ha luckan öppen och tryckte låset till låst läge, lampan släcks i skuffen och det verkar funka så långt.
Sen när jag börjar stänga luckan med låset stängt så att säga, så tänds lampan igen?
sitter den någon mera givare på t.ex. gånggärnen?

Vore tacksam för svar.

MVH Robin
Användarvisningsbild
av Sparkz
netstream skrev:Tjenare!
Sen när jag börjar stänga luckan med låset stängt så att säga, så tänds lampan igen?
sitter den någon mera givare på t.ex. gånggärnen?MVH Robin
Det låter ju väldigt mycket som kabelbrott vid gångjärnet...

Sen får jag väl säga att den där "felsökningen" var lite sådär... Bara felet finns där så är det max en kvart med multimeter och kopplingsschema. Det är ju värre om lampan hade tänts nån gång i veckan och det inte hände på verkstan. Då kan det vara idé att prova med nya delar.
av netstream
Sparkz skrev:
netstream skrev:Tjenare!
sitter den någon mera givare på t.ex. gånggärnen?MVH Robin
Det låter ju väldigt mycket som kabelbrott vid gångjärnet...

Sen får jag väl säga att den där "felsökningen" var lite sådär... Bara felet finns där så är det max en kvart med multimeter och kopplingsschema. Det är ju värre om lampan hade tänts nån gång i veckan och det inte hände på verkstan. Då kan det vara idé att prova med nya delar.
Tack för svaret, frågan var inte vad som är för fel utan det jag undrade var om det fanns någon mera givare
just vi gångjärnet det svarade du iofs på. Men verkar funka igen nu. Kan varit nått som frusit då det har varit 28-
här, Satte kupévärmare i skuffen och nu funkar det igen:)
Tycker dock det är konstigt att man inte kan slå av belysningen i skuffen. fick plocka bort lampan.

MVH Robin
Användarvisningsbild
av Ringhede
Sitter en mickrobrytare i låskistan men är sällan den som är felet.

Leta i kabelstammen vid vänstra gångjärnet så hittar du troligen felet.

Tipps. Om man plockar loss plastpanelerna på lucka och vid vänster insida så kommer man åt att lossa den kabel kontakt som sitter där och mäta på kablarna.

Det var så jag kom på att det var kabelbrott i min bil.

(jag lagade de trasiga kablarana, var flera som var på väga att gå helt av)

mvh Roland
av noone
Jag har samma problem med min baklucka. Jag fick min kabelmatta utbytt på Volvo i Uppsala för 1,5 år sedan, det tog de 4000 för. Då var det låset som krånglade. Är det troligt att det är kablarna som gått av igen eller är det någon som har något annat tips? Det är ganska tröttsamt att hosta upp 4-5000 varannat år bara för att fixa en kabel. Är det någon som vet vilken kabel som är kopplad till sensorn.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]