Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sluggo123
Hej hej.
Som tråden lyder så har fördelaren/vinkelväxeln gått åt skogen.
Hylsan har rundats men så också splinsen på axeln i vinkelväxeln rundats. så hela skiten är åt skogen.
nu är jag då på jakt efter en ny/begagnad (som alla andra).
Är en 2003 uttagen 2002. Har Haldex på bakaxeln.
Nu till själva saken. Sitter och letar som en dåre, va på bilia och frågade dom säger att 2003 och framåt skall passa på min.
men vid efter forskning så visar det sig att jag har utväxling 2,56:1 på min och 2003 och framåt har 2,57:1.
Känns inte mycket men i 110km/h blir ju detta mycket.
Hela huset ändrade ju oxå design.

fattar inte hur man lägger in bilder lägger länkar i stället.
2003 och framåt låda
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19852925

Min låda ser ut så här
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20578703#

Sitter då den tidiga vinkel växeln på min fast med haldex som kom 2003 ?

Vad har jag för alternativ, är det 98-00, 00-03 Som gäller eller funkar det med den andra 2003 och fram?

Mycket och läsa
Tack på förhand Chrille
av Sluggo123
ok.
tycker det är så konstigt att det inte verkar finnas någon röd tråd.
det är ju bara det om man vågar byta modell.
skulle ju varit intressant och sett hur den nya ser ut som bilia skulle ta hem i så fall, men det är väll inget dom har på hyllan kan jag tänka mig.

MVH// Chrille
Användarvisningsbild
av gooose
From 2006 på V70N så är det en annan vinkel växel

Så på V70N är det likvärdig ( utvändigt sett) 2001-2005
Hur det är med utväxling och annat har jag ingen aning om
Jag kan ej säga om det går att använda den nyare
Det som du visat som förslag i länkarna så skulle jag inte råda att använda någon av dom då den ena är till 1998 och den andra till 2006

Men har du tid ork och lust att prova så skulle jag ta den till 2006 den ser kraftigare/större ut ej på bild utan sett till hur dom ser ut i verkliga livet tex brevid varandra

//Goose
av mikkemek
Hej,
Jag är ny medlem på forumet och just läste om vinkelväxeln. I min xc70 2006 ( med haldex i bakväxel ) funkar inte drivningen bak. När alla hjul hänger i luften (bilen på lyften) så kan jag snurra för hand på kardanen utan minsta motstånd och varken fram- eller bakhjul går runt. När man snurrar båda framhjul åt samma hål så snurrar kardanen inte . När motorn är igång och växeln i, så snurrar framhjulen, men kardanen fortsätter att ligga stilla. Är detta tecken på att hylsan i vinkelväxeln är slut ? Eller kan det vara andra orsaker (viskokopplingen, för lite olja i vinkelväxeln)? Min bil har lite över 20 tus. mil och det finns inga synliga oljeläckage från vinkelväxeln.
Tack för alla tips och svar!
av Sluggo123
hej tack för alla svar.
jo vet att ena länken visar en 98 och en en 06. ville bara visa hur mitt hus ser ut. är lika dant som 98:ans.
kollade på skroten på en 2003 och då såg huset ut som den på 06:an. därför blev jag så fundersam.

svar till mikkemek. så var det så jag testade. spann hjulen. snurrar inte kardanden så är det något med vinkelväxeln, hylsan alt, växeln. jag hade otur så både splinsen på växeln och hylsan hade gått.
hade däremot kardanen snurrat men inte bak, kan du börja leta fel bakåt, haldex,bakaxel.
skulle tippa på hylsan. själva konstruktionen i vinkelväxeln är en fast kuggdrivning så roterar inte axeln som hylsan sitter på blir det ingen kraft överföring till kardan heller. Bara hoppas du har tur så att det bara är hylsan.

Tackar för alla svar.

MVH// Chrille
av mikkemek
Tack Chrille, det är precis vad jag tänkte också, för att det kan inte vara så enkelt, att det fattas bara olja i vinkelväxeln, så att viskokoplingen slutar fungera, om jag tänker rätt ?
MVH//Mikke
av mikebike
mikkemek skrev:för att det kan inte vara så enkelt, att det fattas bara olja i vinkelväxeln, så att viskokoplingen slutar fungera,
Nej
av Sluggo123
hej igen.
Vinkel växel och visko(haldex) sitter inte på samma ställe.
Vinkel växeln sitter bultad i växellådan och viskon på bakaxel klumpen.

Hade det varit en opel så sitter dom i samma paket, men inte på volvo xc.

men dåligt med olja så kan du ju fått ras på planetdreven. men jag tippar på hylsan(splinsen) om kardanen inte rör sig.

MVH//

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]