Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eijo
Hej,

Nu har jag också provkört den vita Powershift T4:an :D

Medelförbrukningen stod på 0,92 när jag tog bilen. Jag resetade och en stod på 0,98 när jag lämnade den.
Kort tur, kanske 10-12 minuter. En del snabba accelerationer + lite motorväg runt 130

- Powershift och 1,6 jobbar bra ihop
- Mycket direktare respons på gasen än i min 2,5FT Automat (ingen momentomvandlare)
- Växlingarna vid lugn körning lika mjuka eller bättre än 2,5FT Aut.
- Växlingarna vid hård körning kanske lite ryckigare, men mest "annorlunda känsla" - inte sämre än 2,5FT Aut
- Bra drag. Accade ju duktigt vid rejält gaspådrag.

Ingen tvekan - En sån ska jag ha i T4F utförande MY12. Så snart de blir beställningsbar så.... 8)
av vandenhoogen
eijo skrev:Hej,

Nu har jag också provkört den vita Powershift T4:an :D

Medelförbrukningen stod på 0,92 när jag tog bilen. Jag resetade och en stod på 0,98 när jag lämnade den.
Kort tur, kanske 10-12 minuter. En del snabba accelerationer + lite motorväg runt 130

- Powershift och 1,6 jobbar bra ihop
- Mycket direktare respons på gasen än i min 2,5FT Automat (ingen momentomvandlare)
- Växlingarna vid lugn körning lika mjuka eller bättre än 2,5FT Aut.
- Växlingarna vid hård körning kanske lite ryckigare, men mest "annorlunda känsla" - inte sämre än 2,5FT Aut
- Bra drag. Accade ju duktigt vid rejält gaspådrag.

Ingen tvekan - En sån ska jag ha i T4F utförande MY12. Så snart de blir beställningsbar så.... 8)
Det verkar som vi har ungefär samma uppfattning på motor och växellåda efter provkörning, misstänker att du också tänkte välja powershiften?

Hade gärna väntat på MY12 men med priset jag fick nu samt att jag trots allt uppgraderar från en 13 år gammal S80 så blir lyftet för mig betydligt större... Bara en sån grej som kunna koppla in iPoden/iPhonen med usb är ju lyx:D. EN av anledning till att jag byter bil är trots allt bränsleförbrukning och 2,5 FT verkar inte vara märkbart snålare än min S80 2,9 så då kan det ju kvitta. Sen så är det väl så att pratar man bil för över 300 000 så kanske man inte ska stirra sig blind på förbrukning särskilt som i mitt fall då jag bara kör en 1500mil om året, men tycker det känns fel att köpa något som har en deklarerad bränsleförbrukning på över 200g idag...Etanol eller inte...

Någon som vet serviceintevall för T4 V70? En ny golf jag spana på hade 3000mil eller 24 månader...vilket skulle vara optimalt för mig. Skulle iofs kunna tänka mig att göra ett extra oljebyte där emellan...
Måste inte T4F motorn servas oftare? slipper man skatt de första 5 åren? Finns det någon annan fördel med F motorn som kommer?
Användarvisningsbild
av FWH
Med all sannolikhet kommer T4F behöva tätare oljebyte än T4, men jag tror inte det finns några officiella data ännu.

Om du kan tänka dig en mindre bil (Golf), har du tittat på V60 som också kommer i T4F utförande?
av perhall
3000 mil/12 månader för T4
T4F får sannolikt 1500 mil oljebyte mellan varje service.

+för F: slipper skatt (5*1200 kr f n), miljön, går på två bränslen, lite piggare med etanoli
-för F: kostar 6000 mer, större risk för motorproblem, dyrare service (beroende på hur mkt man kör)

PH
av eijo
Jupp, med powershift och en massa paket :)
I mitt fall är det s.k. Förmånsbil (tjänstebil). s.k miljöbil (etanol...) betyder mycket för månadskostnaden.

Förbrukningen är ju flera delar:
- pengar
- att inte behöva tanka så ofta
- miljö
Användarvisningsbild
av FWH
Tänk på att det låter som att förmånsvärde reduktionen på etanol bilar kommer att upphöra efter det kommande årskiftet.
av vandenhoogen
FWH skrev:Med all sannolikhet kommer T4F behöva tätare oljebyte än T4, men jag tror inte det finns några officiella data ännu.

Om du kan tänka dig en mindre bil (Golf), har du tittat på V60 som också kommer i T4F utförande?
Nja sneglade vid ett kort tillfälle på en golf, de hade otroliga rabatter i höstas så var väldigt nära på att slå till, det föll på att jag vill ha ett rejälare bagage...valde bort V60in för det trånga baksätet, samt när jag själv satt där bak har jag huvudet i taket...faktum är att golfens baksäte kändes rymligare.? Hur som helst så är bilen redan beställd för lite drygt en vecka sedan så det är bara att vänta...skulle jag valt en V60 hade jag fått en T3 till samma pris som inte finns med Powershift så priset hade också sprungit iväg rejält mkt mer...konstigt nog

Förmånsbil, då förstår jag att du vill ha en miljöbil...

Lite out of topic: när man valt elektrisk öppning av bagage känner backsensorn av hinder så den inte smäller upp bagaget i tegelväggen...?
av eijo
vandenhoogen skrev: Lite out of topic: när man valt elektrisk öppning av bagage känner backsensorn av hinder så den inte smäller upp bagaget i tegelväggen...?
Jag har elöppning på min FT som jag har nu... har dock aldrig testat just detta :o , men det tror jag knappast. Däremot känner den nog av om det tar stopp när luckan öppnas. Men om det tar stopp mot en tegelvägg så lär ju skadan redan ha hänt. Det motsatta händer ju då och då - om något kommit i kläm, t.ex. om plastmattan i bagaget kommit ur läge så vänder den ju när man försöker stänga.
av Kermit
vandenhoogen skrev:...
Eller här: http://bismillah-sukses.blogspot.com/20 ... t4-se.html "but the lighter, more responsive engine helps the V70 flow down the road in a more rewarding fashion than any diesel model"
...
För oss som är sugen på manuell men inte hittat någon att provköra så verkar ju nämnda test lovande:
"The manual gearbox is also satisfyingly precise to use, and works extremely well with this T4 motor."

Tittade också lite på Fordinfo om EcoBoost-tekniken. Infon lovprisar hur man m h a tekniken kan få ner förbrukning och minska CO2-utsläppen... sen för de fram en 3,5 liters V6a som exempel på hur bra det är! De är sköna jänkarna! :lol:
av perhall
Som privatbil blir det hursomhelst inga stora skillnader i ägandeekonomi mellan T4 o T4F. Skattereduktionen så länge den lever kvar motsvarar högre inköpspris. Tätare service för dem som kör mycket (mindre än 1500 per år gör det ingen skillnad förstår jag det som) kanske motsvarar ev lägre kostnad per mil med etanol. 10 kr för etanol o 13,50 för bensin gör att det ju blir lika ungefär
PH
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]