Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av YerX
Hejsan..
Har hittat en xc 70 ocean race årsmodell 2002 automat med 23000mil på mätaren..
Bilen har full service historik..
Är det nått speciellt man ska kolla på vid köp?
Tänkte höra med er vad ni tycker om xc 70 just denna modell samt är det vanskligt och köpa en med mycke mil som denna eller ska man satsa på en annan med mindre mil?

Tack på förhand
av Remahl
Hej.. Jag har haft en 01/02/04/06/08.. Det du verkligen ska undersöka på 01-02 är 4wd.. Alltså du har visko systemet på dessa och inte haldex som kom 03.. Det som är dåligt på visko är vinkelväxel som fördelar kraften till bakaxeln.. Rep av detta kostar ca 17.000 på Volvo.. Jsg har bytt sj för 4000:) sen hjullager ska ju också vara Bytt.. Håller oftast ca 15000 mil +-.. Känt fel på xc.. Frågat du mig hade jag inte köpt xc-02 23t mil.. Men ifall du vill kolla detta och andra kamremsbyttet närmare hu sig.. Mvh victor
Användarvisningsbild
av wissel
Det enda som är "lurt" med en 2002a är att den har Cisco box för 4wd. Känd för att
ge problem. 2003 bytte man till Haldex och då vart det bättre.
Kompisen har en 2002a som nu gått 23 000 mil utan problem så det funkar
tydligen ibland.
Så kolla att 4wd verkligen fungerar exakt som den skall göra.....
För övrigt är det väl det vanliga med svaga framvagnar,
kulleder, fjädersäten med detta gäller ju alla Volvo V70, XC70 osv.
Användarvisningsbild
av Alucinor
Remahl skrev:Det som är dåligt på visko är vinkelväxel som fördelar kraften till bakaxeln..
Vinkelväxeln är lika dålig på dom utan Visko-kopplingen också, då det är samma typ av vinkelväxel som på dom med Haldex.
Hylsan i vinkelväxeln som är ömtålig på dessa blev senare förstärkt. Är dock osäker från vilken årsmodell, så jag låter det vara osagt.
Remahl skrev:Men ifall du vill kolla detta och andra kamremsbyttet närmare hu sig.. Mvh victor
9000mil kvar till nästa kamremsbyte. Så om det "närmar sig" är ju kanske att ta i :wink:
Remahl skrev:Frågat du mig hade jag inte köpt xc-02 23t mil.
Varför inte? Full servicebok, bra skick (allt fungerar och allmänt välvårdad) och rätt pris så skulle inte jag vara tveksam. En Volvo rullar många mil! vol:-)
av YerX
okej de verkar alltså vara lite blandade meningar om denna modell?
Så som ni förklarar så ska man hellre satsa på en 03 och framåt isåfall?
Användarvisningsbild
av Alucinor
YerX skrev:Så som ni förklarar så ska man hellre satsa på en 03 och framåt isåfall?
Ja, och enda anledningen till det, som jag ser det, är att du då får Haldex på din XC70 istället för en Visco-koppling som fördelar fyrhjulsdriften.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]