Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av BjörnWäring
Har kollatm på lite grejer från sparkplugs.co.uk nu. När det står +vat är det detsamma som +moms här i Sverige? Och vad tillkommer för avgifter för övrigt? Bl.a tändstift till en av mina bilar är inte ens halva priset mot mekonomen! känns ju idiotiskt att inte köpa därifrån om det inte är för krångligt vill säga.
av Lövet
+vat = +value added tax = samma som + moms
av *pettson*
BjörnWäring skrev:Har kollatm på lite grejer från sparkplugs.co.uk nu. När det står +vat är det detsamma som +moms här i Sverige? Och vad tillkommer för avgifter för övrigt? Bl.a tändstift till en av mina bilar är inte ens halva priset mot mekonomen! känns ju idiotiskt att inte köpa därifrån om det inte är för krångligt vill säga.
Det är inte krångligt ifrån UK. Du betalar deras pris inkl moms. Det är ett EU land så du behöver inte bekymra dej om mer än så. Frakten tillkommer sen.
Du momsar alltså i köplandet och slipper då momsen här istället. Allt jag köpt till kojan och andra bilar är köpt inkl skatt i UK och jag har endast betalat frakt till Sverige inget mer. Det är heller ingen tull då det som sagt är ett EU land.
Användarvisningsbild
av stooges
Tror vi svenskar i regel är lite lata/bekväma och att man vill ha tex reservdelen direkt därför åker man ut till dyra mekonomen (exempelvis) Men det kanske börjar bli ändring på det, visas ju många exempel på det här.
Många vågar nog bara inte köpa från utlandet. Men visst är prisbilden många gånger helt skev.
Märker det själv när det vi handlar från svensk kontra tysk grossist till firman så blir det helt galet ibland.(fördel tyskland).
Många bilägare är inte speciellt priskänsliga. Man prioriterar sin tid och bekvämlighet istället för att jaga låga priser. Köper vindrutetorkare på Statoil samtidigt som man tankar. Noll tid förlorad.
av *pettson*
StringerBell skrev:Många bilägare är inte speciellt priskänsliga. Man prioriterar sin tid och bekvämlighet istället för att jaga låga priser. Köper vindrutetorkare på Statoil samtidigt som man tankar. Noll tid förlorad.
Så är det säkerligen upp till en viss gräns. Men om torkarbladen nu kostade 3500sek på Statoil samtidigt som du tankade och normalpriset är under låt säga 500kronor för två torkare, skulle man fortfarande handla för bekvämlighets skull? Det är ju prisbilden på dom delar jag pratar om. Det är ju aldrig plus 10% eller plus 15%. Vi pratar ju om prisskillnaden från 50spänn till sådär 1000kr istället. Eller 3000sek i prisskillnad första gången och nu många många mer tusenlappars skillnad den här gången. Fortfarande levererat i samma brevlåda hemma hos mej. Pratar vi om lambdasonder så pratar vi oftast om en tusenlapps differens mellan att ta den på mekonomen eller få den i din brevlåda hemma ifrån england. Så visst är säkert folk prisokänsliga till viss del, men jag får anta att dom flesta inte VET skillnaden och därför betalar med god min.
av BjörnWäring
Tror också att det handlar till väldigt stor del om att man inte vet om möjligheterna. Jag har handlat ett fåtal saker över nätet från utlandet i mitt 32åriga liv men det har gått bra hittills. Är ju inte fel att få de hem i lådan eller till närmsta postombud. Bara man planerar sina inköp så.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]