Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikkesson
var och provkörde 2 bilar idag, den ena xc60 drive och s60 d3 och jag blev förvånad att xc60 upplevdes som rejält mycket tystare än s60 och det var framförallt däcksbuller som lät i s60 och xc60 var i stort sett tyst.
s60 rullade på 16" och xc60 på 17".
Upplevde s60 som "lite sportig" och xc60 som "grymt bekväm" och det gör inte saken lättare nu när jag står och väljer mellan xc60 drive eller v60 drive r-design eller v70 drive summum! efter idag så känns v70 på något sätt "gammal" och lite omodern.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Har bara provkört XC60 R-Design. Men det är ju ganska klart att hela fjädringskomforten är skönare/mjukare/mer komfortabel i XC60 än i den lite sportigare V60. Tystare kanske XC60:an var om den var utrustad med Herrgårdspaketet. Då sitter det laminerade sidorutor, vilket naturligtvis dämpar ljudet ytterligare. var det dessutom modellen utan R-design, så saknar denna sportchassit, vilket gör den än bekvämare. Men för mig var valet enkelt. V70 känns inte som ett alternativ, faktiskt. V60 är dessutom en betydligt mindre bil än XC60, oavsett likheten i namnet.
av aka06iah
Jag har haft en S60 D3 över helgen, och jag måste, trots att jag inte vill, erkänna att däcksljudet i S60 ibland kan bli för mycket. Inte massor, men ändå lite för mycket. På väg som både såg och kändes fin, trängde sig ljudet igenom ibland. Jag gissar att jag i längden tyvärr skulle komma att tröttna på ljudet
av stavas
aka06iah skrev:Jag har haft en S60 D3 över helgen, och jag måste, trots att jag inte vill, erkänna att däcksljudet i S60 ibland kan bli för mycket. Inte massor, men ändå lite för mycket. På väg som både såg och kändes fin, trängde sig ljudet igenom ibland. Jag gissar att jag i längden tyvärr skulle komma att tröttna på ljudet
Skulle vara intressant att få testa S60:an med komfortchassit. Robert Collin på Aftonbladet ansåg att den var mycket tystare med komfortchassit.

// Torbjörn
Användarvisningsbild
av kave
Jag har provat en XC60 D5 med taklucka och den låter och rister en hel del i bilen. Klart sämre kvalitetskänsla i dörrhandtag etc.
Något förvånande iom att den är klart mindre än V70.
av Steff 99
Jag har fått min XC60 precis, den är känslomässigt tystare än V70 som ändå är en av de tystare kombibilarna, den är också fastare i fjädringen, men inget skrammel ännu.
av Twendor
Steff 99 skrev:Jag har fått min XC60 precis, den är känslomässigt tystare än V70 som ändå är en av de tystare kombibilarna, den är också fastare i fjädringen, men inget skrammel ännu.
Det er min oppfatning også.
Jeg har foran bilbyttet denne gangen prøvekjørt flere merker og biltyper. Og med Herregårdspakke(laminerte sideruter) har jeg ennå ikke opplevd tystere bil enn XC60(R-design med dubbfrie dekk).
Må legge til at det har blitt en endring mellom my10 og my11 fra uke 46.
Twendor
Användarvisningsbild
av XC60D3
Twendor skrev: Må legge til at det har blitt en endring mellom my10 og my11 fra uke 46.
Twendor
Men den ändringen bestod väl endast i att man plockade bort kepsen och ersatte den med en 5" eller 7" display á la S/V60? Det har ju inte så mycket med ljuddämpning att göra. Eller var det mer ändringar?

Frågar, eftersom jag går och väntar på min leverans och det är ju alltid roligt att veta vilka skillnaderna är mellan olika årsmodeller.
av Twendor
For XC60 har det blitt gjennomført flere endringer, som ikke så mange har skrevet om!
Små endringer i knapper og brytere, byttet til en bedre kvalitet. Kommet crome rundt startnappen.
Lydisolering flere steder av bedre kvalitet, en tyst bil er blitt bedre.
Automaten på D3-awd og D5 har fått "Sportmodus", noe som gjør kjøreopplevelsen mange hakk bedre. I allefall passer "S"bedre for de fartsgrenser vi har i Norge. Bilen ligger på høyere turtall, og er blir høyere gearet.
Driver supportpakken er utvidet til også å inkludere "fotgjengervarsling".
Adaptive cruisecontroll(med automat) fungerer med køassistanse =0-200 km/h.
Volvo Sensus er en Stor forbedring, og er nå konkurransedyktig mot tyskere.
Bilen har fått et senket forbrukning.
R-design har fått nytt sportig ratt, likt S/V60.
DSTC har fått en endring, der du kan stille den til SPORT DSTC, kobler senere inn for hjelp. Og bilen føles mere bakhjulsdriven på glatt føre. En riktig stor og forbedret endring.
Det er også forandringer ang felger osv. Men dette var de jeg kom på akkurat nå.
Så en allerede god bil har blitt mye bedre. Min my 10 blir snart byttet til en ny XC60.
Du har god grunn til å glede deg til leveranse.
Twendor

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]

Låsproblem passagerardörr

Jag har liknande problem (xc60 2014). Inträff[…]