Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robine
Hej,

Var och pumpade däcken igår på OKQ8 och strax efter det så började det låta från högersida på bilen (om sitter på förarplatsen). Det lät lite som vinande, möjligtvis som en rem men jag är väldigt grön på bilar och Volvo.
Jag körde en bit (kanske 1km) och då försvann ljudet några sekunder och sedan kom det tillbaka igen.
Parkerade bilen i ett köpcentrum, handlade lite, åkte till svärföräldrarna (ca 10km från köpcentrumet), parkerade, åkte hem på kvällen och ljudet kom inte tillbaka förens efter att jag stannat och handlat på vägen men försvann efter ca 1-2min efter handlingen (från svärföräldrarna hem är det 60km).
Vad kan detta vara? Dax för kamremsbyte? vad finns det för "remmar"? Ska man låta bilen stå och skicka in på verkstad?
Enligt klisterlappen i motorrummet så är kamremmen byt vid ca 8000mil/20040612.
Bilen har gått 171xxmil och senaste service på Bilia var i november.

Gissar att kamrem ingår i serviceintervallet och om den skulle gå sönder innan det är dags för bytet så står Volvo för detta? Naivt kanske..

Vore toppen med felsökningstips, tips vad jag kan/ska göra osv.

Tack!

/R
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är det någon skillnad om du svänger å något speciellt håll? Låter det t.ex. när du svänger vänster eller höger. Jag funderar på om det kan vara ett hjullager.

Mvh GK
av robine
nja... så långt har jag inte tänkt, men jag testade att vrida på ratten fullt ut när jag stod på parkeringen (tomgång) och då lät det inget. för jag tänkte om det var servon först.
Jag får testa det idag, tack för tips.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lagren låter bara när man rullar. Lager kollas genom att hissa upp bilen och hålla hjulet 12-6 och rucka på hjulet man kan även lägga en hand lätt på fjäderbenet och snurra hjulet och känna om det är något fel. Pallbockar rekommenderas för övrigt alltid när man jobbar med upphissad bil.

Mvh GK
av robine
tyvärr har jag ingen direkt möjlighet till att hissa upp bilen och göra följande övning (parkeringen ute, ingen domkraft eller pallpockar).

Hur låter ett trasigt hjullager? Trodde att det hade ett mer "metalliskt" ljud, detta låter mer som ett vinande/"fågelljud".
Vad finns med mer för "remmar"?
Finns det något annat det skulle kunna vara än hjullager?
Vad är det för livslängd på hjullager (ca)?

Om jag låter bilen stå på tomgång så tycker jag biler "gnäller" lite från kamremmen, men det kanske ska vara så? Det kanske är tidigt för kamremsbyte?
Många frågor och nybörjarfunderingar..
Användarvisningsbild
av Alfredo
Kamremmen ska bytas varje 12000 mil, eller varje 7 år om Jag kommer ihåg rätt.
Bilprovningen brukar känna på hjullagren, om den är nyligen besiktad borde de vara bra.
Du kan försöka kolla drivremmen till generatorn till att börja med
av robine
Alfredo skrev:Kamremmen ska bytas varje 12000 mil, eller varje 7 år om Jag kommer ihåg rätt.
Bilprovningen brukar känna på hjullagren, om den är nyligen besiktad borde de vara bra.
Du kan försöka kolla drivremmen till generatorn till att börja med
Okej! ja 7år är det ju i juni så kanske är kamremmen på g? senaste service gjordes i november -10 så gissar att det blir kamremmen nästa gång då.
Den är nyligen besiktigad och godkänd, (fick 2a först pga dåliga spindelleder och bromsslangar). Bytte länkarm på båda sidor och bromsslang på båda sidor. Han sa inget om hjullager, tyckte bilen såg fin ut (det var två som tittade och klämde så jag gissar att det blev ganska grundligt gjort).

Hur kollar jag drivremmen till generatorn? var sitter den? hur ska den se ut?
tack
Användarvisningsbild
av Alfredo
Den sitter på samma sida som kamremmen, höger gavel. man ser den utan att behöva ta bort något
Kanske någon med större erfarenhet kan beskriva saken bättre!
OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]