Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Hoppsan, jag råkade tydligen ta bort det inlägg som Andreas troligen syftade på om 240.Jo det stämmer kanske, men den undersökningen gäller ju två ganska moderna bilar. Men de gamla utan katalysator och partikelfilter bör väl vara mer miljöbelastande. Troligtvis är det så att bilen som nybilköparen säljer köps av någon med äldre bil som säljer sin till någon som har ännu äldre bil o.sv. Och i slutändan skrotas någon av de allra största miljöbelastande bilarna.
ThomasT skrev:
Mabuse skrev:
kvantskum skrev:Högre RME och etanolinblandning GER OFELBART högre förbrukning!
Hur vet du det? Har du testat?
Det är inget man behöver testa, det beror på att etanol har ca 35% lägre energi innehåll.

.
Så enkelt är det inte alls. Ren etanol E100 ett oktantal bortåt 106 oktan. Häller du i lite i 95 oktan bensin så blir det rena okatnboostern och oktantalet stiger en hel del och många moderna bilar kan utnyttja detta genom att tex tillåta tidigare tändning vilket gör att motorn går snålare vilket utnyttjar bränslet bättre vilket i viss mån kompenserar för det lägre energi-innehållet.

Nu verkar det ju inte som man häller etanolen i 95 okatnig bensin för då skulle det ju bli högre oktantal, risken finns ju att man tar sämre bensin och tillsätter etanolen så det landar på 95 lik förbannat.
VolvoB20 skrev:
ThomasT skrev:
Mabuse skrev:Hur vet du det? Har du testat?
Det är inget man behöver testa, det beror på att etanol har ca 35% lägre energi innehåll.

.
Så enkelt är det inte alls. Ren etanol E100 ett oktantal bortåt 106 oktan. Häller du i lite i 95 oktan bensin så blir det rena okatnboostern och oktantalet stiger en hel del och många moderna bilar kan utnyttja detta genom att tex tillåta tidigare tändning vilket gör att motorn går snålare vilket utnyttjar bränslet bättre vilket i viss mån kompenserar för det lägre energi-innehållet.
En motor tillåter inte tidigare tändning än grundmapp. Däremot backar den vid knackningstendenser, vilket ett högre oktantal motverkar. Även med ny mappning som ger mer förtändning(och därmed pajjar avgasvärdena) så kommer det inte på långa vägar kompensera upp den 30% avsaknaden av energi.

.
andreas_lofgren skrev:Det finns undersökningar som visar att det är mer miljövänligt att åka runt i en befintlig Hummer H2 istället för att köpa en ny Prius - så ja det är inte helt orimligt att en 240 är bättre än att byta till en ny "miljövänlig" bil.
Helt klart kul med såna lite mer grävande undersökningar som inte bara köper miljövänlighetssnacket rakt av, men vet du om den även tog hänsyn till energi sparad på att återvinna materialen i hummern kontra att behöva utvinna dem?
Om den bara utgick ifrån att hummern skulle stå orörd måste det ju vara solklar seger, men även inräknat att bilen tas tillvara borde det bli ett klart mindre gap mellan dem, vore kul att se lite överslagsberäkningar i alla fall!
Hörde om den där undersökningen i sommras, och den stora anledningen till att Hummern ansågs miljövänligare var att de flesta delarna tillverkades lokalt, till skillnaden från priusen där många delar flygfraktas till fabriken..

Tyvärr är ju konsumenternas och miljövännernas fokus endast knutna till utsläppen vid körning, när det i själva verket (troligtvis) är en liten del av totalen när det gäller hur vänlig eller inte en bil är mot miljön..
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev: Nu verkar det ju inte som man häller etanolen i 95 okatnig bensin för då skulle det ju bli högre oktantal, risken finns ju att man tar sämre bensin och tillsätter etanolen så det landar på 95 lik förbannat.
Tror eller vet?
Variosboy skrev:Hörde om den där undersökningen i sommras, och den stora anledningen till att Hummern ansågs miljövänligare var att de flesta delarna tillverkades lokalt, till skillnaden från priusen där många delar flygfraktas till fabriken..

Tyvärr är ju konsumenternas och miljövännernas fokus endast knutna till utsläppen vid körning, när det i själva verket (troligtvis) är en liten del av totalen när det gäller hur vänlig eller inte en bil är mot miljön..
Ja det var väl det jag skrev tidigare när jag undrade hur mycket miljöpåverkan var från gruva till bil + från borrhål till drivmedel ?:-/

ELLER :-O)

Detta skrev jag:
Re: E 10 ska ersätta 95 Oktan från 1 maj
av vetten fre 18 feb 15:41:53

Ok om man ser till bilens hela miljöpåverkan så måste den bli betydligt högre än 0,05% av världens utsläpp, om man räknar in allt från gruvan via fabriker till bil, detta plus vad oljeindustrin förbrukar för att framställa bränsle och all miljöpåverkan av stora områden av mark, sjö och luft som skitas ner. Det borde bli högre procentsats då.

Det finns ju alltid flera sätt att räkna
Den här tråden är lång och några dagar gammal, men jag vill ändå kommentera så här:
Ni som känner "ångest" och andra betänkligheter över det här, glöm allt det, högre förbrukning, tätare oljebyten, svårare kallstarter etc. etc. Jag har 5 års erfarenhet, och ungefär lika många tusen mil, av ca 30% blandtankning med etanol* i en 245 -92. Det fanns ingen som helst negativ påverkan av alla de slag som vulgärpressen och okunskapen, och framförallt, den oerfarne berättar. Det finns möjligen en positiv effekt, liten, men ändå direkt märkbar. Motorn får ett bättre bottendrag.
Så alla ni som känner någon sorts tveksamhet eller oro, kommer att bli överraskade över hur ofarligt det är med 10% etanolinblandning. Ni kommer inte att märka något av det, förutsatt att motorn och dess styrsystem är i normalgod kondition.

Sedan handlar tråden om skatter och miljö m.m. Där avstår jag att kommentera (även om jag har min åsikt). Men det ena handlar om fysik och teknik. Det styrs till många delar av flera sorters naturlagar och liknande.
Det andra är politik. Det styrs av alltifrån den värsta stollighet, till klart och sunt tänkande på och för världen och mänskligheten.

Jag kör numera en V70 FFV, men vet att 245:an fungerar utmärkt dagligen, och den går fortfarande på samma blandtankning. Mätarställningen torde stå på 36 - 37 000 mil i den bilen.

*Notera skillnaden på 30% ren etanol och 30% E85. Det senare blir en lägre etanolhalt.
Eftersom jag kör en 245DL med B21A motor från 1975 så undrar jag om det verkligen ska vara så att min bil inte går att köra på E10, men däremot 1976:orna med samma motor går att köra på E10??? Kan det verkligen vara SÅ stor skillnad mellan årsmodellerna?

Sen har Volvo varit lite oklara i sin information när de sagt att alla bilar från och med 1976 går att köra på E10. Det finns ju faktiskt -76:or med B20-motor och de har ju inte ens gått att köra på 95-oktan... Så jag känner mig lite skeptisk till om Volvo verkligen vet vad de pratar om!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]

Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]