Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiklasK
Precis vid start kan varvräknaren uppföra sig konstigt och hoppa lite men inte under körning. Motorn har aldrig mottänt.
Jag har även fått följande felkoder.
P0016 Vevaxelläge - kamaxelläge felaktigt förhållande (bank 1 givare A)
P0017 Vevaxelläge - kamaxelläge felaktigt förhållande (bank 1 givare B)
Felkoderna kommer efter det att motorprestanda nedsatt tänts vid tjurig start.
Om jag släcker dem är de borta tills nästa gång den är tjurig.

/Niklas
av S60AWD2.5T
Ja se där ja, felkoder är man ju inte bortskämd med, Verkar dock som ditt fel är lite anorlunda.'
Min bil har aldrig gått illa när den väl tänt till utan ren gång direkt efter strulet.
I ditt fall skulle jag gå på felkoderna.
av S60AWD2.5T
NiklasK skrev:Efter strulet går den hur rent och fint som helst..
Mvh Niklas
Oki, jag läste om ditt inlägg.
När den snurrar igång går den då rent näst intill direkt?
Och sedas slocknar meddelandet?

/erik
av NiklasK
Om den har varit riktigt, riktigt tjurig och jag inte fått igång den utan måste in i garaget och nya batterier, hjälpstart m.m går den rätt dåligt ett tag.. Men då har man ju dränkt den rätt rejält..
Men oftast tar det ett par sekunder och sedan går den rent direkt och lampan slocknar.
Men som sagt... Det är inte alltid lampan börjar lysa utan det är bara om den dör precis när det känns som att den ska tända och jag fortsätter nöta.
Oftast hackar den igång efter ett par varv och går sedan normalt efter ett par sek..
Någon av dessa saker ovan inträffar varje gång det skall till en kallstart på bilen..
Lika spännande om man kommer iväg varje gång :roll:
Användarvisningsbild
av Jakris
Eftersom du har felkoder på axellägen och dessutom problem varje start avviker din problembild något från många av oss.

Tyder på givarproblem eller CVVT problem. Eventuellt i kombination med en läckande spridare eftersom den "surnar till" så rejält

Det enklaste att kolla är insugskamgivaren som sitter lätt åtkomlig. Provbyt först med någon kompis, eller fråga om du kan låna på Volvo.
Jobbet är gjort på någon minut så det är värt ett försök, även om bara en av oss fått någon som helst förbättring av detta på våra lite annorlunda symptom.

//Janne
av ljungjac
Tjena,

Jag kan nog också ansluta mig till denna skara, dock har jag aldrig haft startproblem med min S60 -04 2.5T automat som gått 8500mil.

Allt började för en månad sen när jag på besiktningen fick reda på att de läste ut följande felkoder
P0016 Vevaxelläge - kamaxelläge felaktigt förhållande (bank 1 givare A)
P0017 Vevaxelläge - kamaxelläge felaktigt förhållande (bank 1 givare B)

Notera att jag aldrig upplevt något problem med bilen men blev lite skrämd av felkoderna och jag bokade tid på Bilia.

När jag hade den inne hos Bilia bytte de en VVT Solenoid för att släcka felkoderna. När jag sedan fick tillbaka bilen började strulen. När jag körde hem bilen från Bilia hade jag ingra problem alls. Dagen efter när jag skulle åka och handla så uppträdde den konstigt, den startade som vanligt men väl när jag körde den kändes det som att det var en 1.0L motor som man maxade till fullt och det lät som motorn varvade till max. Varvmätaren var dock på lågvarv, och när jag bytte från automat läget till" manuellt" läge var växeln korrekt också. Jag körde till affären men problemet släppte inte.

När jag skulle åka från affären hade jag inga problem. En dag senare inträffade samma sak efter start och det kändes som bilen inte gick på alla cylindrar. Jag tog ut den på motorvägen och gasade på och efter ca 1 km hände något.. Det kändes som bilen växlade upp fast automatlådan låg på 5:an och helt plötsligt släppte alla problem och även turbon gick igång. Jag körde av på nästa avfart parkerade och stängde av bilen. Jag satte sedan igång den igen efter ca 10sek och då var problemet tillbaka. De nästkommande 10 gångerna jag använde bilen hade jag inga problem, sedan från ingenstans kom det igen. Och gången efter försvann det igen, jag har nu bilen inne hos Bilia igen. Men jag misstänker att detta har att göra med VVT solenoiden på något sätt då problem började efter bytet av den, och ni verkar ha samma issues som mig fast jag hitills är skonad från startproblemen.
av S60AWD2.5T
Jag har nu inga problem alls med min bil, den fladdrar med varvräknar ngn enstaka gång med snurrar alltid igång. Lösningen för mig var att kasta ur OKQ8 batteriet och i med ett Varta Silver.
Vilken skillnad, nu slår den igång även om man ser en tendens till fladder.
OkQ8 batteriet köpte jag nytt för ett par tre vintrar sedan så slut var det inte men dåligt tryck.
Det är mätt med belstnings instrument och är G. Dock renas skitet jämfört med Varta.

Ja så "problemt" finns nog men övervinns alltid av bra snurr. Även fellarmningarna slutade????
av jagkim
Prövade att byta till ett bättre batteri och bilen startade efter detta. Dock skedde detta i vintras och ungefär samtidgit slog vädret om till vårväder. Sen dess startat bra. Verkar som att felet uppkommer när startmotorn måste kämpa och drar många ampere vilket skulle tala för störningsteorin. Vi får se hur det blir när fuktiga hösten kommer åter... Jag tänker bevaka tråden då och kanske ser ni mig igen :(
av SeEmSi
Jag har precis samma problem och har haft sen förra hösten, knappt märkbart när det är varmt ute men ytterst märkbart när det är vinter och -15. Min bil XC70 -07 beter sig precis som den postade videon. Varvräknarfladder, ibland mottändning, inga felkoder etc.

Det känns som det nu är dags att ta tag i problemet innan vintern kommer. Pratat lite lätt med Bilia och dom har ju ingen aning då det saknas felkoder. Vad ska jag börja med? Börja med att byta kamaxelgivare eller gå direkt på startmotorn? Verkar ju som startmotor byte hjälp några stycken även om det låter konstigt. Vågar man köpa en ny startmotor på Biltema? Det är ju kraftig prisskillnad 800 vs 3000.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27

Bilen har fungerat utan problem sedan förra i[…]

klimatanläggnig traig?

hej. jag hade batteriet urkopplat under en tid d&[…]

Urtrampningslagret? Det låter bara lite[…]

Avgassystem till volvo 940