...

Moderator: Moderatorer

Hur är det med blixtlåsprincipen då i fråga om rondellkörning, finns den? Häromdagen när jag hade stått en minut utan att komma in i rondellen utnyttjade jag en liten lucka varvid den jag trängde mig ytterst lite framför hängde sig ilsket på tutan. Själv brukar jag släppa in folk om det är skitmycke trafik. Men ja är det en princip eller gör jag fel?
av DDD
God ton från alla i tråden, tack!

Vid infart in till rondell talar trafikförordningens 3 kap 22 § om att en förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig I cirkulationen.

semmelman, det finns ingen "spontan blixlåsköring" vid eller infart till rondell. En s.k blixlåsköring bör tillämpas när en vägskylt visar att detta "bör" tillämpas. Att trängas in i en "liten lucka" kan utan tvekan göra att du blir vållande till en kollision enligt trafikförordningens 3 kap 22 §.
Jaha, trodde det var underförstått att man hjälpte varann lite, om inte så betyder ju det att när en riktnings bilar får fri lejd så kan ju de köra i en evighet tills den bilköns ändes slut, då kan det äntligen bli dags för de i den andra riktningens bilar att få köra. Jag pratar rusningstrafik förstås då det är långa långa köer...
Men inte då tydligen då ska jag inte heller va hygglig i så fall.
Hade ju vart mycket bättre om man åkte varannan, då skulle ju alla få komma fram ung lika långsamt...
av DDD
Det finns ingen "underförstådd trafikregel!

Detta åligger samtliga körkortsinnehavare i Sverige idag:
Trafikförordningen 2 kap. "Bestämmelser för alla trafikanter"
Grundbestämmelser:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
Visst kan det kombineras med sunt förnuft?

MVH
Rondellkörning......fyfaen för de nya reglerna.
Inget krav på blinkers vid ingången av rondellen.
Det allra djävligaste att du kan svänga vänster från högerfil UTAN att ge tecken(se ovan).

Ska man idag köra rakt fram i vänsterfil ska man stanna i rondellen och släppa fram alla i högerfil, för man vet inte OM de ska svänga vänster pga det finns inget krav på att visa din färdriktning i rondellen UTOM när man lämnar rondellen.

Vilken pajas på V.V. som har kommit på detta att rondellen ska vara en "rund väg", en enmansutredning pga HAN hamnade i en olycka i en rondell.
DannePe skrev:Vilken pajas på V.V. som har kommit på detta att rondellen ska vara en "rund väg", en enmansutredning pga HAN hamnade i en olycka i en rondell.
Eftersom det var uppe i högsta domstolen så var det väl lite mer än en enmansutredning..
Problemet är väl inte vilka regler som gäller, snarare att folk antingen har lärt sig olika eller hittar på egna ideér om vad som är bäst! Följer alla samma idé (tex lagen) så är det väl inga problem!?
Användarvisningsbild
av SvenB
Förstår inte heller svårigheterna. Om man följer lagen.
KKR skrev:Förstår inte heller svårigheterna. Om man följer lagen.
Men hur ska jag kunna veta hur X vill köra från högerfil i rondellen eftersom tecken ej behöver lämnas vid vänstersväng.
För blinkar X höger för färd rakt fram tex en solig sommardag, kommer jag aldrig kunna se blinkersen.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Jag gjorde en liten jämförelse av begagn[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]