Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinV
Jag har en 2,0F (-09) med Powershift-lådan som har börjat bli minst sagt opålitlig, så här i vintertid...

Problemen som dyker upp är följande:
  • Ibland när bilen är kall kan det krävas 30-40 sekunder från att man tryckt på startknappen tills det att motorn tänder. När väl motorn tänder så ligger tomgången på kanske 4-500 varv istället för som vanligt, runt 900 (har jag för mig).
  • Ibland när bilen är varm(!), eller iaf inte stått över natten utan kanske en timme eller två efter körning, så startar bilen utan problem men jag kommer bara några meter varefter bilen dör och jag får stå och mala 30-40 sekunder igen. Detta har inträffat i en korsning med en del trafik, vilket inte är speciellt kul...
  • Vid hastigheter mellan 50-landsväg så händer det ibland inget om gasen trycks ner... Hastigheten ökar inte och det känns som om bilen kommer att dö, tills pedalen släpps.
Första idéen angående detta var att det hade med etanol att göra, men senaste tankarna har varit uteslutande 95-oktanig bensin och problemet kvarstår.

Det känns minst sagt lite läbbigt att köra runt när bilen riskerar att stanna i en korsning. På verkstaden (har nybilsgaranti) så har man inte heller hittat några felkoder. Bilen har nyligen varit inne på service utan någon form av resultat eller åtgärd...

Problemet är ju intermittent och därmed är det inte helt lätt att bara lämna in bilen på verkstad för en dag eftersom chansen är liten att problemet uppstår just den dagen. De senaste tre veckorna har fenomenet dykt upp tre gånger...

Förslag emottages tacksamt!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
MartinV skrev:Jag har en 2,0F (-09) med Powershift-lådan som har börjat bli minst sagt opålitlig, så här i vintertid...

Problemen som dyker upp är följande:
  • Ibland när bilen är kall kan det krävas 30-40 sekunder från att man tryckt på startknappen tills det att motorn tänder. När väl motorn tänder så ligger tomgången på kanske 4-500 varv istället för som vanligt, runt 900 (har jag för mig).
  • Ibland när bilen är varm(!), eller iaf inte stått över natten utan kanske en timme eller två efter körning, så startar bilen utan problem men jag kommer bara några meter varefter bilen dör och jag får stå och mala 30-40 sekunder igen. Detta har inträffat i en korsning med en del trafik, vilket inte är speciellt kul...
  • Vid hastigheter mellan 50-landsväg så händer det ibland inget om gasen trycks ner... Hastigheten ökar inte och det känns som om bilen kommer att dö, tills pedalen släpps.
Första idéen angående detta var att det hade med etanol att göra, men senaste tankarna har varit uteslutande 95-oktanig bensin och problemet kvarstår.

Det känns minst sagt lite läbbigt att köra runt när bilen riskerar att stanna i en korsning. På verkstaden (har nybilsgaranti) så har man inte heller hittat några felkoder. Bilen har nyligen varit inne på service utan någon form av resultat eller åtgärd...

Problemet är ju intermittent och därmed är det inte helt lätt att bara lämna in bilen på verkstad för en dag eftersom chansen är liten att problemet uppstår just den dagen. De senaste tre veckorna har fenomenet dykt upp tre gånger...

Förslag emottages tacksamt!
been there - done that. Har hft samma på min gamla 2,0F. Sök på forumet. Finns massa trådar om detta. Min 2,0F gjorde jag mig av med efter 7.000 mil 2009 och Volvo lyckades aldrig få ordning på den trots byte av bränslepump och mjukvara. Dock vet jag flera på forumet som har bytt tändspolar eller stift och att det funkat perfekt efter det. det är värt att prova tycker jag.

Som sagt sök på forumet på ex "2,0F rycker" eller liknande så kommer du att hitta en hel del.

edit: Ser att du är ny på forumet - Välkommen! :-)-)

edit #2: Om du söker på "ryckig gång" så hittar du en del.
av MartinV
Racetwin2 skrev:Som sagt sök på forumet på ex "2,0F rycker" eller liknande så kommer du att hitta en hel del.

edit: Ser att du är ny på forumet - Välkommen! :-)-)

edit #2: Om du söker på "ryckig gång" så hittar du en del.
Tackar... Sökte en del men uppenbarligen på fel sak.

Gör ett nytt försök :D
av markgard
Min 2,0F ryckte vid låga varv och gaspådrag. Tändspole var felet. Sedan Volvo bytte den går den hur bra som helst. Det var ändå inga problem att starta. Som längst max 5 sekunder efter knapptrycket. Kanske har du Maxitrygg eller nybilsgaranti kvar... så låt dem ta en titt på verkstaden. Mitt fel hittades direkt och togs gratis på garantin. Har du ingen garanti tror jag de tar max någon hundring för felsökning. Någonting borde gå läsa ut ur den svarta lådan tycker jag.

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]