Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Hemulen skrev: Tror inte att begagnat köparen är så pigg på att fortsätta att knattra runt med E-85 i tanken.
Varför inte det, när det är billigare att köra med det i tanken? Svd artikeln du länkade till var ju modern och bra. Bara drygt 2 år gammal. Jag trodde vi talade om nutid. Jag vet att det var mycket dyrare med E85 för några år sedan. Men då hade du andra fördelar förutom förmånsvärdesrabatten. Fri parkering och inga biltullar exempelvis. Sedan jag köpte min bil, oktober 2009, tror jag att det aldrig lönat sig tanka BF95 i bilen. Jag har heller aldrig gjort det. Jag inte heller förmånsbil, så det hade inte heller betydelse för mitt bilköp.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Hemulen skrev:Lite extra etanol i soppan är väl inte så mycket att bråka om,om man inte har en S40 med GDI motor tror jag det var,varför den är så känslig vet jag inte,någon kanske vet? .
Rapporter på etanol.nu säger att blandtanking av GDI-motorer inte behöver vara något problem i sig.
GDI-motorn körs med väldigt mycket EGR som i sin tur har en förmåga att sota igen insugen. Börjar man då att tanka större mängder etanol utan att först ta bort allt sot så finns risken att etanolen gör att sotflagor lossnar och hamnar i motorn. Väl där finns risken att flagorna fastnar på ventilerna och hindrar dem att stänga som de ska. Då slutar det med brända ventiler.

Är det bara rent från början kommer insuget att hålla sig rent om man blandtankar med tillräckligt mycket etanol: den sotar inte som bensinen gör. Tillräcklig mängd etanol kommer att hjälpa bensinen att brinna så den inte sotar heller.

Vill man etanolkonvertera en GDI-bil och inte bara köra blandtankat behöver man nog gå in i styrsystemet. Insprutnings-systemet jobbar redan med så högt bränsletryck att ytterligare tryckökning för att kompensera för den ökade bränslemängden är en dålig idé. Och att slänga på ett piggy-back system som förlänger spridartiderna 40% kan störa timingen i "GDI-förbränningen". En brasklapp här: Jag kan inte tillräckligt om förbränningsprocessen i GDI-motorn för att kunna säga bu eller bä om piggy-back, därför avråder jag folk från att testa. Någon annan får fundera ut hur man löser det problemet. Ett snäpp större spridare skulle antagligen fungera, men frågan är hur man får tag på dessa eftersom det inte är standard-spridare (eller är det standard diesel-spridare?).

Men så som GDI-motorn jobbar borde den vara exeptionellt lämpad för att tanka E85. Om det inte var för sotet från bensinen (edit: när man kör på ren bensin).
Senast redigerad av 1 Mabuse, redigerad totalt 0 gånger.
KKR skrev:
Hemulen skrev: Tror inte att begagnat köparen är så pigg på att fortsätta att knattra runt med E-85 i tanken.
Varför inte det, när det är billigare att köra med det i tanken? Svd artikeln du länkade till var ju modern och bra. Bara drygt 2 år gammal. Jag trodde vi talade om nutid. Jag vet att det var mycket dyrare med E85 för några år sedan. Men då hade du andra fördelar förutom förmånsvärdesrabatten. Fri parkering och inga biltullar exempelvis. Sedan jag köpte min bil, oktober 2009, tror jag att det aldrig lönat sig tanka BF95 i bilen. Jag har heller aldrig gjort det. Jag inte heller förmånsbil, så det hade inte heller betydelse för mitt bilköp.
Hmm....Där klippte du och klistrade :D . Jag menade om man köper en gammal flexibil så måste man veta att den rullat med ren byk annars får man problem med avlagringar som lossnar om den gått med smutsig byk och man då börjar tanka etanol. Lite nyare länk.
http://dagensarena.se/nyheter/miljobila ... ed-bensin/
Intressant skrivet "Mabuse" om gdi motorn. :)
av DrY
Men nybilsköparen verkar i alla fall vara pigg på det .

Färska siffror från SCB: Förra året tankades 184 miljoner liter ren etanol i E85 och ED95. Efter avdrag för bussarnas tankning innebär det 181 miljoner liter ren etanol, motsvarande 221 milj liter E85 (eg E82 = snittet av sommar o vinteretanolen).

Per FFV blir det 1085 liter.

Sen får ni anta och räkna själva:
- hur mycket en FFV drar per mil - siffrorna här på forumet varierar ju rätt stort
- hur långt varje FFV kör - den svenska medelbilen kör 1453 mil/år. Bland FFV-förarna finns en del tjänstebilar och några taxi - men också en massa kommuner och innerstadsbudbilar som bara kör korta sträckor.
- hur många icke-registrerade hemma-konverterade bilar det finns (enligt Aryan på Etanol.nu är det under 500, om jag minns rätt)
- hur mycket som bland-tankas i vanliga bilar.

Om man ska komma fram till att FFV-förarna huvudsakligen tankar bensin, så får man anta rätt vilda siffror. Troligare är att FFV-förarna tankar runt 60-65 % E85
av Lövet
När du gör den uträkningen, vilken siffra har du använt för antal etanolbilar? Den saknas i din uträkning ovan.

Du borde svara på den frågan DrY, annars faller trovärdigheten i din uträkning helt.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
MattiasD skrev:Så det är alltså helt okej att bete sig hur som helst så länge det finns de som är värre?
Vad hade du för bil innan din 09as V70 2,5FT?
Har du köpt den ny så hoppas jag du vet att du aldrig någonsin oavsett om din gamla bil var orenad eller renad kommer kunna köra in den miljöpåverkan du gjorde när du köpte din(vad jag tror) nya bil.

Inlägg redigerat. Tänk på forumsreglerna och håll diskussionen på en vettig nivå.
/Tomas88
DannePe skrev:
MattiasD skrev:Så det är alltså helt okej att bete sig hur som helst så länge det finns de som är värre?
Vad hade du för bil innan din 09as V70 2,5FT?
Har du köpt den ny så hoppas jag du vet att du aldrig någonsin oavsett om din gamla bil var orenad eller renad kommer kunna köra in den miljöpåverkan du gjorde när du köpte din(vad jag tror) nya bil.

Hur fan beter du dig då?
Han kanske inte hade nån bil innan!? :wink:
Jo, det hade han. En V70II 2.0F om jag minns rätt.
Det vet jag med! Jag ville bara poängtera att det fanns en lucka i DannePe:s resonemang!
Att det finns folk som köper sin första bil och att det då inte är applicerbart att tänka som DannePe, sen är det ju också så att en å annan krockar sin bil och byter på grund av det, och då är det heller inte applicerbart att säga att en gammal bil är en mindre miljöbelastning än en ny..

Att jag till stor del ändå håller med om det han skrev är en annan femma..
Det finns undersökningar som visar att det är mer miljövänligt att åka runt i en befintlig Hummer H2 istället för att köpa en ny Prius - så ja det är inte helt orimligt att en 240 är bättre än att byta till en ny "miljövänlig" bil.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13
Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]

Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]