Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
eijo skrev:Hej!

Vandenhoogen... Intressant!

1. Var provkörde du T4 med powershift? Jag har ännu inte hittat nån att provköra...
2. På T5 med powershift är ju acc skillnaden man-aut marginell.... Visst är det undligt? Kan det vara så att T5 klarar sig med samma antal växlingar upp till 100 på aut som manuell, men T4 behöver en extra växling på aut men inte manuell?
Inte ens en extra växling kan förklara skillnaden...
Men V60 T4 går väl på lite snabbare än 8,7... så jag tycker 9,7 å andra sidan låter långsamt.
PH
av perhall
V60 T4 som väger 100 kg mindre har 8,5 manuell, 9,2 automat

Visst har även V70 T4 s/s? I vissa listor står det "V60 T3 S/S" men det står inget om S/S på V70 T4...
PH
av perhall
vandenhoogen skrev:S/S...känner mig lost här, vad är det?
Start/Stopp vid t ex trafikljus, utom vid låga temperaturer./PH
av Kermit
Jag var tvungen att bli medlem för att kunna vara med på den här tråden. :)

Den där vita på Bra Bil har jag också provkört! Väntade i det längsta på att perhall skulle leverera en provkörningsrapport i forumet men tillslut kunde jag inte hålla mig... :) Beställde nämligen en T4 Manuell (R-design, med Start/Stopp) för ett par veckor sedan och har varit grymt sugen på att provköra den. Ingen svensk biltidning verkar ha fått tummen ur och provköra motorn så vi är i "gott" sällskap. D3 är kanske den enda motor de känner till?

Hur som helst. Tyckte att T4an var riktigt trevlig, inte tunn som jag var rädd för. PS-lådan var väl, vad ska man säga... åtminstone väldigt aktiv. På något sätt kändes det som om att den ville växla hela tiden, kanske bara för att visa att den var snabb? Men visst, den låg ju säkert på så optimala varv som möjligt så det kanske inte är fel. Manuell har jag inte hittat någon. Har lite planer på att kolla om de har någon manuell i Kungälv men nu verkar min bil komma redan vecka 9 (i förrgår stod det v8 och jag började planera för en ledig fredag...) så kanske första upplevelsen ändå blir i min egna bil. V60 T4 med manuell var dock en höjdare.

Vad gäller acc-siffran så gjorde ju 2,5T från 2009 med 200 hk 0-100 på 8,1 s så 8,7 med 180 hk verkar väl rimligt?

Är det någon som har länkar till några tester av V70 T4 på nätet? Det jag hittills hittat är några engelska siter men kanske någon känner till någon tysk eller svensk sida?

Jäklar va kul det ska bli med ny bil! :D
av stavas
Kermit skrev:Jag var tvungen att bli medlem för att kunna vara med på den här tråden. :)

Den där vita på Bra Bil har jag också provkört! Väntade i det längsta på att perhall skulle leverera en provkörningsrapport i forumet men tillslut kunde jag inte hålla mig... :) Beställde nämligen en T4 Manuell (R-design, med Start/Stopp) för ett par veckor sedan och har varit grymt sugen på att provköra den. Ingen svensk biltidning verkar ha fått tummen ur och provköra motorn så vi är i "gott" sällskap. D3 är kanske den enda motor de känner till?

Hur som helst. Tyckte att T4an var riktigt trevlig, inte tunn som jag var rädd för. PS-lådan var väl, vad ska man säga... åtminstone väldigt aktiv. På något sätt kändes det som om att den ville växla hela tiden, kanske bara för att visa att den var snabb? Men visst, den låg ju säkert på så optimala varv som möjligt så det kanske inte är fel. Manuell har jag inte hittat någon. Har lite planer på att kolla om de har någon manuell i Kungälv men nu verkar min bil komma redan vecka 9 (i förrgår stod det v8 och jag började planera för en ledig fredag...) så kanske första upplevelsen ändå blir i min egna bil. V60 T4 med manuell var dock en höjdare.

Vad gäller acc-siffran så gjorde ju 2,5T från 2009 med 200 hk 0-100 på 8,1 s så 8,7 med 180 hk verkar väl rimligt?

Är det någon som har länkar till några tester av V70 T4 på nätet? Det jag hittills hittat är några engelska siter men kanske någon känner till någon tysk eller svensk sida?

Vad var det med V60 T4 med manuell som du inte gillade?

// Torbjörn
av perhall
Kermit skrev:Jag var tvungen att bli medlem för att kunna vara med på den här tråden. :)

Tack och välkommen:) Jag har fortfarande inte provkört. När man kommer dit med hela familjen och en massa ungar så är det inte så lätt... jag tänkte också på 200 hk och 8,1. Håller helt med om D3, varje gång jag ser ett V70-test tänker jag "kanske äntligen T4" - men icke... jaja, veckorna går snabbt och det finns ju mycket annat att göra än att provköra bilar../PH
av Kermit
Torbjörn: Jag såg nu att mitt inlägg kanske ser lite tokigt ut. :oops:

Den bil och motor jag skriver mest om är en V70 T4 med PS-låda, som jag tyckte var helt ok men kanske lite "nervös"eftersom den ville växla hela tiden.
Det korta jag skrev om V60 T4 Manuell skrevs bara för att jag inte hittat någon V70 T4 med manuell låda att provköra. V60 T4 Man är det närmaste jag kommit, och denna V60-kombination var en höjdare... :)

Så mitt inlägg avser alltså främst V70 T4. V60s för- och nackdelar vågar jag inte ta upp mer för då kanske denna tråd ballar ur. Det skulle vara tragiskt för detta är den bästa V70 T4 tråd jag hittat... :wink:
av vandenhoogen
Har också bara lyckats hitta några tester från england, tex denhär http://www.parkers.co.uk/News/News/Firs ... vo-V70-T4/ och det ser ju lovande ut:) "in driving terms it's a lovely unit. Plant your foot on the throttle and you get a decent slug of pull low down in the rev range and it'll keep on shoving you in the back until you decide to change gear."

Eller här: http://bismillah-sukses.blogspot.com/20 ... t4-se.html "but the lighter, more responsive engine helps the V70 flow down the road in a more rewarding fashion than any diesel model"

Och varifrån BraBils försäljare fick mazdamotor ifrån kan man ju undra....Ford ecoboost motor verkar vara mer korrekt. http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EcoBoost_engine
Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]