Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiclasY
För 1.5 år sedan monterade jag en bromsslang från Skruvat på min V70. Häromveckan blev jag
minst sagt förvånad när jag såg att slangen redan börjat spricka och mest såg ut om en orm
som precis hade ätit.

Jag kontaktar Skruvat och får följande svar:

Att bromsslangen går sönder kan ha med olika faktorer att göra, men då en bromsslang är gjord utav gummi så kan det torka ut pga. yttre påverkan som salt och lera.Har själv vart med om bromsslangar som gått sönder, tråkigt tyvärr men kan hända, men självklart helt livsfarligt med. Annars kan det ha vart en dåligt tillverkad bromsslang som du fått och det är tråkigt.

Vi hoppas det passade bra med mekonomens iaf! Huvudsaken är att du har fungerande bromsar nu så bromsverkan inte försvinner pga. trasiga bromsslangar.

Inte ett ord om kompensation :shock: 1.5år är tydligen normal livslängd.

Jag drar följande slutsatser:
1. Eftermarknaden för bildelar är en cynisk bransch där allt handlar om att maximera vinsten. Metoden är enkel;
sänk kvalitén successivt och intala samtidigt köparen att det är schyssta grejer.

2. Skruvats Kundservice suger. Om man inte kan ta en bromsslang för kaffepengar på goodwill, ja då börjar
jag oroa mig för de andra delarna jag har köpt på samma ställe. Med Biltema blir det inte heller alltid rätt, men
då betalar man avsevärt mycket lägre pris, plus att det aldrig är snack vid reklamationer.

Jag bryr mig inte om pengarna, men blir minst sagt irriterad över att behöva laga samma fel flera gånger.

Bild
/N
Senast redigerad av 1 NiclasY, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Har dom sett dessa bilder? Det är inte ett normalförfarande med 1.5 år på en bromsslang att den ser ut som på bilden. Det är undermålig kvalite som dom bör ta hand om.
av VXC70
kebabpizza skrev:Ser ut som om nippeln har rostat ganska svårt också
vad har nippeln med saken att göra. man gör inte en nippel plåtren för att lossa den, och det är inte onormalt att de ser ut så där efter körning.

menar så klart vid luftning av bromsar.

vad finns det för tillverkare av bromsslangar till bilindustrin?
Tja luftningsnippeln satt rätt hårt, men vintern sliter hårt på alla bilar. Min poäng är bara att om de
förra slangarna höll i 10år (jag har haft bilen så länge) borde de nya hålla i åtminstone 5år?

Att slanganslutningen ser ut som den gör beror säkert bara på obefintlig ytbehandling.

Två inte alltför bra bilder till på slangen: (klicka för att förstora)
Bild

/N
av Kena
Men herregud, tar inte Skruvat det där på mer allvar? borde ju kontakta alla som köpt slang av dem. Verkar ju vara fel på corden.
Bp ger ju nedslag på om ytterhöljet är sprucket...men det där skulle ju innebära nackskott.
Hur kan de argumentera med att huvudsaken är att du ar fungerade bromsar nu med en annan slang inköpt?
Så där ser ju inte ens slangar ut som rullat 20000mil i ur och skur!
VXC70 skrev:
kebabpizza skrev:Ser ut som om nippeln har rostat ganska svårt också
vad har nippeln med saken att göra. man gör inte en nippel plåtren för att lossa den, och det är inte onormalt att de ser ut så där efter körning.

menar så klart vid luftning av bromsar.

vad finns det för tillverkare av bromsslangar till bilindustrin?

Jag menade förstås slanganslutningen (fast jag skrev något annat....)
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]