Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av palmhall1979
när jag höll på o grejade med bilen o skulle ta bort givaren såg jag att insugspackningen var trasig undertill så ryckte bort den o satte dit en ny o avgaserna luktade inte lika illa o den lät inte längre som en gammal fiskebåt på tomgång.
Så glad i hågen stack jag in till bilprovningen nu på morgonen o trodde mina bekymmer var ur världen men NEJ det var dom inte utan fick följande mätvärden

co 6,6 (0,5)
co 2500 7,5 (0,3)
hc 269 (100)
lambda 0,80 (096-1,04)

snart blir det skroten
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, du har kommit en bit på vägen. Jag misstänkte att det var mer än ett fel. Insugspackningen gjorde det mesta av HC:t, det som är kvar är helt normalt med tanke på 6,6% CO. Packningen brukar ge sig på undersidan, och det är inte alltid man kommer åt med startgasen. Men det syns om man tittar. Då går den magert på en cylinder, sonden mäter ett genomsnitt på alla fyra så de andra tre kommer att gå fett. HC är som lägst vid rätt blandning, det ökar både när motorn går fett och magert. Fel blandning - dålig förbränning - högt HC.

Avgasröret måste vara helt tätt före lambdasonden. Sonden mäter syrehalten i avgaserna, och kommer det in friskluft till den så tror den att motorn går magert och fetar upp. Så börja där.
Jag tycker 6,6% är lite för högt för att ett läckage på avgasröret ska vara hela orsaken, så mät lambdasignalen när du har fixat avgasröret.
Om signalen pendlar 0,2-0,7 V -åk till bilprovningen.
Om signalen ligger konstant låg (under 0,3 V) -byt sond.
av palmhall1979
uppdatering

har nu bytt tempgivaren och mätt upp lambdasonden den låg på 3,0v tills motorn blev varm o då började den pendla mellan 0,1-0,7v vet ej om det ska vara så
Användarvisningsbild
av Sparkz
palmhall1979 skrev:pendla mellan 0,1-0,7v
:-)-)
av palmhall1979
nu är det så här at hade bilen stående på tomgång ca 20 min idag o vad händer då jo lambdalampan tänds men det gör den inte när jag kör utan bara på tomgång. har bytt följande saker

ny katt
ny insugspackning
ny lambda
ny motortemp givare
ny olja o filter
rengjord vevhusvent
tätat alla skarvar innan lambda

hade tänkt ombes imorgon men vet inte om det är nån ide....
av palmhall1979
har nu läst ut lite fekoder ur hål två som jag missat tidigare och får följande

221 för mager blandning
223 tomgångsmotor signal
av Hemulen
Du har ju en årsmodell 91,a,har du en fyrkantig tändspole så har du ett Reginasystem,hoppas du då har köpt rätt lambdasond till din bil,verkar vara en del personer som köper fel sond. :)
Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]