Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kiffe
Hej
jag undrar om det finns någon kunnig och vänlig själ som kan tala om för mig vad felet med min gamle volvo är!
Motortempgivaren på instrumentpanelen går inte upp när jag kört (-14) ca 5 min, jag vet inte om det är för att det är kallt eller va det kan vara då jag kört samma sträcka vid ett flertal tillfällen ibland varmare och ibland kallare!
men den har rört sig tidigare. Jag skall hämta min dotter senare idag och då kör jag lite över en mil, och jag hoppas att det då blir bättre! annars vet jag inte va det kan vara! Termostaten? Tempgivaren?

någon som haft samma problem?

MVh Kiffe
Användarvisningsbild
av lilleman
Termostaten är inget ovanligt.
Blir det varmt i bilen?

Mvh/Roger :)
av väsby_lasse
Hej Kiffe
Har samma problem=dröjer länge innan den når arbetstemp.
Har bytt termostat(kostar en förmögenhet på dessa motorer)utan resultat.
Ända sättet är att anv.bränslevärmare eller el-motorvärmare,om man har det.
Har hört att detta är ett vanligt fenomen på dessa motorer.
Ha det

Har en V70 2.5t 05.
Användarvisningsbild
av midnight
kiffe skrev:Nä inte direkt.
Men en kompis tittade på den och konstaterade att kylfläkten går konstant!
kan detta påverka?
Tjenare!
Kylfläkten ska inte gå konstant om inte du övertemp i motorn. Kanske du har fel på givaren till just kylfläkten. Det skrivs om motorvärmare i tråden och med en sådan kommer ju tempen fortare än utan även om det tar en stund med en sådan. Har du ingen motorvärmare och funderar på en sådan skulle jag nog rekomendera en slangvärmare istället för de som volvo använder sig av som även med de tar lång stund innan värmenålen rör sig.
av slayer
Har samma problem med min o ska lämna in den på torsdag. Min kylfläkt går konstant, motorlampan lyser och dom senaste dagarna har den haft lite segt o gå upp i temp.

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]