Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrY
FWH skrev:Finns det något belägg för detta argument om att etanol produktionen driver upp mat priser?

Jag säger inte att det är inkorrekt, jag önskar bara lite underlag för det.
Tack.
Det här är ämne nog för en hel tråd...

Det görs en hel del studier och modellerande på olika universitet just nu för att se om ökad biobränsleanvändning kommer att påverka matpriser och uppodling av mark som vi inte vill se uppodlad. Det är oerhört komplext och man måste göra en stor mängd antaganden av saker som vet för lite om och om hur människor kommer att reagera i framtiden - så det korta svaret är: hittills har biobränslen knappast påverkat matpriserna - utom möjligen lokalt och i stort sett marginellt.

Men nu kommer det knepiga:
Matpriserna är låga för att USA och i viss mån EU dumpar sitt subventionerade matöverskott på världsmarknaden till lägre pris än vad någon kan producera. Det betyder att en mycket stor del av världens jordbruksmark inte odlas alls och fattiga bönder blir arbetslösa och flyr till städerna och hamnar i slummen. Länder som exv. Egypten importerar mat, trots att de egentligen skulle kunna vara nettoexportörer - därför att USA dumpar matpriserna. Tanzania odlar mindre än 10 % av sin jordbruksmark. Zimbawe försåg tidigare hela södra afrika med mat - idag är de nettoimportörer.

Så hur konstigt det än kan låta så går vägen till att utrota hungern via höjda matpriser. Då först finns det incitament att odla de övergivna åkrarna. Det kan naturligtvis inte gå över dagen - men på sikt måste det till. Man bör också ha i minnet att vi har historiskt låga matpriser. De höjningar vi ser idag är bara små krusningar på ytan. Så länge vi har haft jordbruksstatistik (mitten på 1800-talet) har priserna legat på 4-5 gånger 2008 års nivå. Det är de sista 30 åren som EUs och USAs dumpningar har dragit ned världsmarknadspriset.

Dessutom behöver många av tredje världens bönder göra stora investeringar i moderna maskiner, lagringskapacitet (FAO uppskattar att 30 % av skördarna i vissa länder ruttnar, möglar eller äts upp av insekter och råttor) och strukturrationalisering. Inga banker är villiga att ge lån till dessa bönder, SIDA sysslar mest med Genderfrågor, världsbanken anser att dessa länder ska köpa USA-spannmål (USA är största givaren inom världsbanken...) och så fort en kinesisk investerare är villig att satsa så skriker miljörörelsen Neokolonialism och imperialism - så det enda som är kvar för dessa bönder är att hitta en cashcrop där de har naturliga förutsättningar att konkurrera med västerlandets kemikaliejordbruk. Sockerrörsetanol/Kassavaetanol är en av dessa få cashcrops.
av perhall
Vi har många experter på forumet, inte bara när det gäller bilar - kul! (Obs, inte ironi!)/PH
av Mwi
Privat kör jag 2,5 FT aut -10 när jag reser i jobbet kör jag en 2,4 D aut -10 och skillnaden jag upplever är att 2,4D är mer harmonisk i stadstrafik och man kör lätt 90-100 mil på en tank jämfört 50 mil med 2,5 FT och E85 bägge gäller landsväg. Ljud komforten är bättre i 2,5 FT och den är roligare vid omkörningar men man får stanna och tanka lite oftare. Sen om man vill åka "miljöbil" med automat så faller ju Volvos diesel bort.
av Erst
MattiasD skrev: Det finns inga studier som visar det du påstår. Att matpriserna gick upp för några år sedan berodde inte på biobränsleproduktion utan för att oljan blev dyrare. Dyr olja = dyr mat. Nu går matpriserna upp igen och den här gången pga olika katatrofer. Katastrofer som mycket väl kan vara ett resultat av miljöförstöringen, dvs oljan. Idag finns heller ingen brist på åkermark. Ta gärna på vad som händer i t ex Nigeria innan du av humanitära skäl väljer olja.
Det var minsann ett ganska vågat uttalande att det inte någonstans finns någon enda liten studie som stöder min åsikt. Eller vill du bara säga att du aldrig har läst någon, för det vore en helt annan sak?

Jag säger inte att olja är problemfritt - långt ifrån. Men av två onda ting väljer jag den mindre onda, och i detta fallet är det olja som bilbränsle istället för mat.

Utlösande faktor för demonstrationerna i Mellanöstern var höga priser på basråvaror till bröd (vete och majs), sober och olja. Vilket råkar vara samma saker som används för att tillverka biobränslen. Lustigt, inte sant?

Sen är det väl kors trevligt om dessa revolutioner kan leda till lite mer demokrati i området. Då kan ju etanolbilsförarna säga att de bidragit till något gott på det sättet. :-)
Användarvisningsbild
av FWH
Mwi skrev: Sen om man vill åka "miljöbil" med automat så faller ju Volvos diesel bort.
Jag tror inte det finns någon miljöklassad diesel med automat.
Rätta mig gärna om jag har fel.
av Mwi
FWH skrev:
Mwi skrev: Sen om man vill åka "miljöbil" med automat så faller ju Volvos diesel bort.
Golf med 105 TDI och DSG finns som miljöbil
av MattiasD
Erst skrev:Det var minsann ett ganska vågat uttalande att det inte någonstans finns någon enda liten studie som stöder min åsikt. Eller vill du bara säga att du aldrig har läst någon, för det vore en helt annan sak?

Jag säger inte att olja är problemfritt - långt ifrån. Men av två onda ting väljer jag den mindre onda, och i detta fallet är det olja som bilbränsle istället för mat.

Utlösande faktor för demonstrationerna i Mellanöstern var höga priser på basråvaror till bröd (vete och majs), sober och olja. Vilket råkar vara samma saker som används för att tillverka biobränslen. Lustigt, inte sant?

Sen är det väl kors trevligt om dessa revolutioner kan leda till lite mer demokrati i området. Då kan ju etanolbilsförarna säga att de bidragit till något gott på det sättet. :-)
Du har rätt - Jag jformulera mig dumt - som du skriver - det rätta är att jag inte läst någon studie. De studier jag läst har inte påvisat samband mellan biobränsle och svält. Snarare tvärtom - att biobränslen är en väg ur fattigdom. Men du kanske har en länk till en trovärdig studie som säger något annat?

Så länge vi har mark i träda är det bara trams att skylla höga matpriser på biobränslen. Bönder i EU får betalt för att inte använda sin mark! Finns det där en samband där beror det inte på biobränslen utan EUs sjuka regelverk.

För övrigt hänvisar jag till DrY utmärkta inlägg.
Användarvisningsbild
av FWH
Mwi skrev:
FWH skrev:
Golf med 105 TDI och DSG finns som miljöbil
Just det, den hade jag glömt.
Men det är den enda.

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]