Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallem600
Min V70 -01 började strula i söndags med att bakdörrar, baklucka och tanklock inte går att öppna. Dessutom fungerar inte bensinmätare, elruta bak och vindrutetorkare bak. Ev kan det vara något mer som inte fungerar som jag ännu inte upptäckt.

Som vanligt när det är något problem började jag med att studera detta forum, har alltid funkat tidigare!, men denna gången har jag inte haft turen att hitta någon lösning.

Jag har kollat den bakre säkringsboxen och alla småsäkringar (5-15A) är hela så jag misstänker att det är en huvudsäkring men jag kan inte hitta någon huvudsäkring. Någon som vet?

Är jag inne på rätt spår eller kan det vara något annat?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Vet inte om det finns någon huvudsäkring till den.
Själva REM, elektronikboxen i bak matas direkt från batteriet via säkringar som sitter i den. Tror det är säkring 1 iallafall som spänningsätter styrenheten.

Det känns som det är någon typ av kommunikationsproblem med REM, eller att den helt enkelt inte fungerar eftersom så många funktioner som den har hand om slutat fungera.
Du kan även prova dimbakljus & backljus och se om de är ur funktion.

Hittar du inga säkringar som är trasiga så kanske du kan få hjälp med att läsa ut felkoder och se vad de eventuellt pekar på.
av kallem600
Nu funkar det igen. Det var några veckor sen jag "fixade" det.
Är dock lite osäker på hur jag gjorde det men efter att ha kopplat ur batteriet och dragit ut säkring nr 1 i den bakre modulen funkade det igen. Verkar som om det blev en reset av modulen. Har för mig att säkring 1 har den funktionen så det kan vara värt att prova innan man kopplar loss batteriet.
Användarvisningsbild
av camaro69
"Huvudsäkringar" sitter under främre säkringsboxen. Dom är på 60A.
av vovovolvo
Tack!
Jag hade precis samma fel "att bakdörrar, baklucka och tanklock inte går att öppna osv.."
"Råkade" fixa det innan jag hittade detta inlägg genom att ta ut och kontrollera alla säkringar i den bakre boxen, plus att jag drog ut och satte tillbaka alla reläer som sitter där. Eftersom ingen säkring var trasig trodde jag att det var tack vare att jag drog ut reläerna som det fungerade igen.
Sen hände det igen efter några dagar, så nu hade jag precis beställt ett nytt relä som jag tänkte prova att byta ut med ett i taget för att se om det kunde vara något som var dåligt.
Hittade detta inlägg i går kväll och provade att bara dra ut säkring nr 1 i morse och då "släppte" det så att alla dörrar går att öppna.
Nu slipper jag i alla fall att krypa igenom bilen och byta ett relä i taget, skönt.
Däremot vet jag inte vad jag ska göra om det kommer tillbaka lite då och då. Man skulle inte vara så nöjd om man får felet då bilen är fullpackad med bagage och barn i baksätet.
av SAM
Hej!
Bakre REM blir "fullmatad". Åtgärdas tillfälligt genom att ta bort huvudsäkringen till bakre REM. Jag tröttnade på det och laddade ned ny mjukvara på Volvo för 529:- för ca 5 år sedan. Nu är problemet borta.
av Larzan
vovovolvo skrev:Tack!
Jag hade precis samma fel "att bakdörrar, baklucka och tanklock inte går att öppna osv.."
"Råkade" fixa det innan jag hittade detta inlägg genom att ta ut och kontrollera alla säkringar i den bakre boxen, plus att jag drog ut och satte tillbaka alla reläer som sitter där. Eftersom ingen säkring var trasig trodde jag att det var tack vare att jag drog ut reläerna som det fungerade igen.
Sen hände det igen efter några dagar, så nu hade jag precis beställt ett nytt relä som jag tänkte prova att byta ut med ett i taget för att se om det kunde vara något som var dåligt.
Hittade detta inlägg i går kväll och provade att bara dra ut säkring nr 1 i morse och då "släppte" det så att alla dörrar går att öppna.
Nu slipper jag i alla fall att krypa igenom bilen och byta ett relä i taget, skönt.
Däremot vet jag inte vad jag ska göra om det kommer tillbaka lite då och då. Man skulle inte vara så nöjd om man får felet då bilen är fullpackad med bagage och barn i baksätet.
Säkring nr1 ur vilken säkringsdosa?

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]