Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av DrY
andreas_lofgren skrev:Sektor Miljoner ton CO2-ekvivalenter
El- och värmeproduktion 8,0
Bostäder och lokaler, samt förbränning inom jordbruk, skogsbruk och fiske 3,8
Industrins förbränning 8,7
Industriprocesser 5,0
Inrikes transporter 20,3
Jordbruk 8,2
Avfall 1,7
Övriga sektorer* 3,9
Totala utsläpp** 59,8
Stämmer bra det. Men man bör absolut lägga till de 2,2 miljoner ton som raffinaderierna släpper ut - och möjligen den del av timmer- och jordebrukstransporterna som räknas till andra sektorer (marginellt). Då hamnar man på 38 % för vägtrafiken. QED.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:Än så länge ja. Men inte när de nya reglerna kommer.
Som ingen vet hur de kommer att se ut. Jag vill först säga att jag har inte förmånsbil, så jag talar inte i egen sak. Men jag tycker att de kan presentera de nya reglerna snart så folk vet vad de skall köpa. Nu vet de bara att rabatten gäller till årets slut på alla rabatterade miljöbilar. När man tog bort miljöbilspremien 090630 så ersatte man den med skattebefrielse, för miljöbilar köpta efter 090701. Men det beslutades ju väldigt sent på året. Jag blir inte förvånad om det kommer något nytt efter 1/1 2012 inte bara för el och gasbilar. Men den som lever får se,mig kvittar det. Men det vore konstigt annars om man menar allvar med att att försöka fasa ut de fossila bränslena.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Det där med subventioner för nya flexifuelbilar som i regel körs på bensin är som bekant ett dunderfiasko av alliansregeringen, dömt att misslyckas från början. Lite extra etanol i soppan är väl inte så mycket att bråka om,om man inte har en S40 med GDI motor tror jag det var,varför den är så känslig vet jag inte,någon kanske vet? . Ett skickligt utfört lobbyarbete av lantmännen ligger säkerligen bakom beslutet,dom skrattar hela vägen till banken vad jag kan förstå. :lol:
http://lea.se/webit/websidor/VisaSida.a ... iVtCGONATi
Användarvisningsbild
av SvenB
Hemulen skrev:Det där med subventioner för nya flexifuelbilar som i regel körs på bensin är som bekant ett dunderfiasko av alliansregeringen, dömt att misslyckas från början.
Bekant för vem? Har du något som helst belägg för det påståendet, källa tack. Varför utgå från att de flesta som disponerar en flexifuelbil är idioter, det är ju oftast billigare att köra på E85. Jag påstår inte att det finns de som kör på bensin i flexifuelbilar, men inte tror jag det är i den utsträckning du påstår.
av Lövet
Något vi vet är att etanolförsäljningen sjönk 72% för 2 år sedan när bensinen gick under etanolen omräknat. Så FF förare kör med det bränsle som är billigast för tillfället. Miljön väger lätt för FF förare, det är statssubventionerna som lockar. Därav att det kan bli aningen svårt att sälja dem framöver utan förmånsvärdesreduktion.

Reglerna är som bekant inte spikade än vilket är trist men ryktena säger att etanol inte får del av reduktionen längre.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu generaliserar du och "drar alla över en kam" , det är synd. Du får det till att alla FF- förare skiter i miljön, så är det inte. Visst finns det, varför skulle det inte finnas snåljåpar bland FF-förare som tar det billigaste handtaget på macken, när de flesta som åker diesel säger att de gör det för ekonomins skull oavsett om det är miljövänligt eller ej. Men det finns väl inga miljövänliga bilar, de är bara mer eller mindre miljöbelastande.
KKR skrev:
Hemulen skrev:Det där med subventioner för nya flexifuelbilar som i regel körs på bensin är som bekant ett dunderfiasko av alliansregeringen, dömt att misslyckas från början.
Bekant för vem? Har du något som helst belägg för det påståendet, källa tack. Varför utgå från att de flesta som disponerar en flexifuelbil är idioter, det är ju oftast billigare att köra på E85. Jag påstår inte att det finns de som kör på bensin i flexifuelbilar, men inte tror jag det är i den utsträckning du påstår.
.Behöver inte goggla länge för resultat,finns mycket. Observera att jag aldrig har kallat flexifuelbilägare för idioter. Alliansens miljöbilspremie däremot var inte så smart,man ska på bilindustrin istället och ställa krav på dom så börjar man i rätt ände. Inte subventionera rika människors bilinköp,dom har råd att köpa bil ändå.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halft ... 218691.svd
Användarvisningsbild
av erikn
Nja, i princip håller jag med dig, men de borde lagt med motkrav att man ska köra på "miljö"-bränslet.
Hemulen skrev:Inte subventionera rika människors bilinköp,dom har råd att köpa bil ändå.
Men det här håller jag inte med om, för oss fattigare som inte köper nya bilar måste det finnas något sätt att få ut dessa bilar på begagnatmarknaden, och då tycker jag ändå att det är rätt så att fler bilar kommer ut på marknaden.
erikn skrev:Nja, i princip håller jag med dig, men de borde lagt med motkrav att man ska köra på "miljö"-bränslet.
Hemulen skrev:Inte subventionera rika människors bilinköp,dom har råd att köpa bil ändå.
Men det här håller jag inte med om, för oss fattigare som inte köper nya bilar måste det finnas något sätt att få ut dessa bilar på begagnatmarknaden, och då tycker jag ändå att det är rätt så att fler bilar kommer ut på marknaden.
.Går det inte att sälja dom utan sub så går det inte. Vad händer eller kan hända om dessa flexibilar säljs som begagnade,har flexat färdigt?Köper man en sådan bil måste man ha garantier på att den bara har gått på Etanol om man tänkt köra på det,annars står man där med en igenkittad bil(lösta avlagringar),utan mekvana väntar en skyhög verkstadsräkning för rengöring av hela systemet. Tror inte att begagnat köparen är så pigg på att fortsätta att knattra runt med E-85 i tanken. :)
......Bara lägga till: Flexägaren måste då bedöma om man ska köra med tvättad byk=E85 eller smutsig byk=vanlig soppa,eller flexad byk=båda sorterna för att behålla värdet på sin kärra. :D Har det inte stått innan så har Frankrike E10. :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog lä[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]

OBD-uttag

Funkar det att starta bilen? Om inte skulle jag ko[…]

Ta bort hajfena