Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berget
Hej

Min V70 drive MY11 son nu har gått 900 mil bråkade med mig i går morse genom att varna för låg kylvattennivå vid start. Det var ca 22 minusgrader ute. Den startade snällt utan att använda värmaren.
Samma sak senare samma dag vid minus 12.
Har någon råkat ut för detta?
Är det verkligen låg vattennivå eller har det med kylan att göra? Läcker motorn? Har man haft för lite kylvätska i från fabrik? Ja många frågor blir det, men det känns inte alls bra med en så ny bil.
av EFI93
När man monterar motorvärmare (insticksvärmare) i blocket måste man tömma ut glykolen då kan man måsta efterfylla systemet pga luftfickor.
vad du har för värmare på din bil vet jag inte.Jag fick fylla en skvätt i min när den var ny, en har det inte hänt.
Användarvisningsbild
av opA
Kan du inte lyfta på motorhuven och kolla ?
av pergrein
I min S80 2.5T my08 fick jag fylla på ca:2dl varje år och den läckte inte något. Det är små marginaler den börjar larma på så öppna och fyll på och kolla på nån månad hur mycket som försvunnit om det är någon alls...

Jag tror då inte du behöver vara orolig...

Mvh
Per
av Berget
Jo, jag har tittat. Det stämmer att det är strax under miniminivå. Det är inte det som är bekymret, utan att en sådan ny bil skall behöva larma om detta. Detta är min sjätte Volvo och har aldrig upplevt det förut. Inte heller på andra märken jag kört (med slutet kylsystem).
Jag ville bara kolla om det här är ett generellt problem (vid stark kyla) eller bara är en miss vid leveransen av min bil vilket det verkar vara.
Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]