Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Hur som helst har man klart mindre förbrukning med en Diesel.Nästa vecka ska vi iväg till Åre en tripp på 84mil enkel resa inga problem att köra utan att behöva tanka med en Diesel med en Etanolbil blir man ju tvungen att hitta en etanolmack efter 50-60mil sen är bränslevärmaren guld värd som inte ens går att få fabriksmonterad till en FT så för mig är valet enkelt
Användarvisningsbild
av FWH
dst02 skrev:Ja, 270 newton ska den "nya" motorn ge.
Det är vad som står på "bygg din bil" redan idag.
av dst02
s6025t skrev:Hur som helst har man klart mindre förbrukning med en Diesel.Nästa vecka ska vi iväg till Åre en tripp på 84mil enkel resa inga problem att köra utan att behöva tanka med en Diesel med en Etanolbil blir man ju tvungen att hitta en etanolmack efter 50-60mil sen är bränslevärmaren guld värd som inte ens går att få fabriksmonterad till en FT så för mig är valet enkelt
Öppnade huven några minuter innan värmaren hade gått klart i förmiddags med 11 grader kyla ute, motorblocket var ljummet och värme mötte mig när Jag lyfte på huven, värmaren kan man inte längre va utan.
av joschua
MattiasD skrev:
joschua skrev:
MattiasD skrev:Eftersom en effekten i en starkare motor inte utnyttjas i EU körcykeln borde det vara en smal sak att erbjuda en starkare motor som ändå är inom 0.45 l/mil. Att bilen sedan drar 0.7 i verkligheten verkar numera vara regel än undantag.
Hade det varit så enkelt hade nog inte Volvo harvat vidare med Peugeot-motorn på drygt 100 hk.
Det finns nog många skäl varför Volvo använder sig av den motorn. Men i EU körcykeln ingår acceleration 0 till 70 km på 20 s. Ingen stor effekt behövs för detta. Det är förklaringen till att Saab kan erbjuda en 180 hästars diesel som drar 0.45 och en svagare 130 hästars som av en händelse drar...just det 0.45 l/mil. Märkligt... :roll: Verklig förbrukning är förstås en annan .
Då får vi se om Volvo lyckats skruva upp effekten i nya D2/Drive med typ 40% :)
av Nordan
Har en kompis som beställt en V70 Drive precis. 115hk/270nm och 6-växlat. Ny infotainment likt V60 finns också. Säljaren kunde dock inte visa några bilder, inte heller tala om när den ska tillverkas.
av stavas
Nordan skrev:Har en kompis som beställt en V70 Drive precis. 115hk/270nm och 6-växlat. Ny infotainment likt V60 finns också. Säljaren kunde dock inte visa några bilder, inte heller tala om när den ska tillverkas.
Oj, då är det klart att det blir XC60:s interiör som gäller på MY12! Detta har bara varit spekulationer tidigare. Frågan är dock om denna handlare vet mer än oss... Det kanske bara är spekulationer från hans sida också..?

// Torbjörn
av perhall
Handlare vet nog ungefär så mycket som de mer välinformerade här.
Den stora frågan är ju hur mycket exteriör facelift det blir. Jag gillar inte alls de bilder av C30-/S60-front som finns ute på V70II, men man kanske vänjer sig. Har dock hört från flera bra källor att det inte blir någon stor exteriör facelift. Kanske som V70N MY05.

De riktiga hemligheterna hålls oftast i en väldigt liten krets och dem känner varken vi här (med undantag av någon enstaka produktutvecklare som dock inte känner till hela faceliftpaketet) eller handlaren till.
PH

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]