Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Någon som vet något om V70 Drive 2012? Det ryktas om att motorns effekt kommer att höjas? Kommer den att kunna fås med Powershift-låda?
Användarvisningsbild
av FWH
Den ligger långt efter effekt mässigt mot konkurenterna, så det vore behövligt med en förbättring där, men jag har inte hört något.

OM den skulle komma med Powershift och fortfarande vara miljöklassad så blir den den första automat växlade miljöklassade dieseln om jag inte har fel.
av MattiasD
Eftersom effekten i en starkare motor inte utnyttjas i EU körcykeln borde det vara en smal sak att erbjuda en starkare motor som ändå är inom 0.45 l/mil. Att bilen sedan drar 0.7-0.8 i verkligheten verkar numera vara regel än undantag.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av joschua
MattiasD skrev:Eftersom en effekten i en starkare motor inte utnyttjas i EU körcykeln borde det vara en smal sak att erbjuda en starkare motor som ändå är inom 0.45 l/mil. Att bilen sedan drar 0.7 i verkligheten verkar numera vara regel än undantag.
Hade det varit så enkelt hade nog inte Volvo harvat vidare med Peugeot-motorn på drygt 100 hk.
av s6025t
Att du bara orkar hålla på att hacka på diesel låt folk köpa vad dom vill jag ska iaf inte köpa en etanolbil förens de drar mindre än en diesel en Ft som drar 1,2 skulle ju behöva minst en 100 liters tank för att komma lika långt som en diesel på en tank.
Senast redigerad av 2 s6025t, redigerad totalt 0 gång.
av MattiasD
joschua skrev:
MattiasD skrev:Eftersom en effekten i en starkare motor inte utnyttjas i EU körcykeln borde det vara en smal sak att erbjuda en starkare motor som ändå är inom 0.45 l/mil. Att bilen sedan drar 0.7 i verkligheten verkar numera vara regel än undantag.
Hade det varit så enkelt hade nog inte Volvo harvat vidare med Peugeot-motorn på drygt 100 hk.
Det finns nog många skäl varför Volvo använder sig av den motorn. Men i EU körcykeln ingår acceleration 0 till 70 km på 20 s. Ingen stor effekt behövs för detta. Det är förklaringen till att Saab kan erbjuda en 180 hästars diesel som drar 0.45 och en svagare 130 hästars som av en händelse drar...just det 0.45 l/mil. Märkligt... :roll: Verklig förbrukning är förstås en annan .
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
s6025t skrev:Att du bara orkar hålla på att hacka på diesel låt folk köpa vad dom vill jag ska iaf inte köpa en etanolbil förens de drar mindre än en diesel en Ft som drar 1,2 skulle ju behöva minst en 100 liters tank för att komma lika långt som en diesel på en tank
Det är inte speciellt jobbigt ;) Folk borde sluta att fokusera så mycket på förbrukningssiffror, särskillt på diesel, eftersom det är en bluff. Bilarna är optimerade för körcykeln och har inget med verkligheten att köra.
Användarvisningsbild
av hollan
115 hk och mer vrid kan jag bekräfta från mkt säkert håll som skall även heta D2

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]