Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min v70 d5 my06 med 15k på mätaren och manuell visar 0.58 på datorn och uträknat vid macken är mellan 0.65-0.7 beroende på hur frekvent jag använder dieselvärmaren.

Kör dock max 5% stadstrafik på en tank resterande på motorväg/landsväg

mvh Richard
Hello!
PUST!!! Tankade bilen igår.. Nu fungerar ju dieselvärmaren som den skall på bilen, men inte blev det bättre.
Mätte nu när jag tankat och bilen har denna tanken dragit 0,8 liter/milen. Och då pendlar jag, och kör väldigt lugnt.
Är inte 0,8 liter/milen VÄLDIGT mycket för pendelkörning med en diesel?
Dessutom verkar ju inte Volvos färddator var så bra direkt. Den visar 0,5 liter/milen, men bilen drar ju 0,8 liter/milen. Färdatorn visar alltså 3 dl liter FEL PER MIL...
Hade ju en BMW 523 från 1997 innan Volvon och den färddatorn visade EXAKT varje tank. Dessutom drog den bilen bara 0,9 liter/milen som mest. Nu kostar ju dieseln mer är soppan + mega hög skatt på diesel, så Volvon är MYCKET dyrare att köra än BMW`n. Jag räknade nog väldigt fel när jag trodde en Volvo diesel skulle vara billigare att köra än en BMW med en rak 6a...
Varför drar min bil så mycket tro? Det är inga läckage under bilen, och motor och låda går kanon fint.
/DL
Senaste tankning.
Med multikanaltrim. Ca 200härliga hk :)
Datorn visar 0.64. Verklig 0.82.
Men går som ett spjut.
Larryd5

Volvos färddator visar alltid för lite. Med externt trimmat motor ännu mer skillnad. Problemmet är som jag fattat värmaren. Men denna kan man tydligen koppla bort (via programvara). Och då sjunker förbrukningen en bra bit. Vid extrem kyla/behov, ska man starta värmaren manuellt då. Det bör bli bättre sommartid.
Om du har en geartronic låda, kör manuellt. Helst på sexan.
Själv vill jag prova koppla bort värmaren en stund, just för att se vad den gör. Tycker det är synd att den startas automatiskt vid lägre temperaturer. Men just vinter, kyla, dubbdäck gör en del.
Koppla bort värmaren verkar ju inte smart!? Den sitter ju där för ökad komfort, men också för att snabbt få upp motorn i rätt arbetstemperatur - dvs mindre slitage och mindre kallkörning. Mindre slitage är ju också ett ekonomiskt plus. Kör man en dyr bil med stark motor och bra komfort vill man ju ha det så...?
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]