Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Casal
Hej!

Har byggt om min bil 940 -91 B230FB med 530 med spridarna i toppen, A kam 10,3-10,7:1 i kompförhållande. Uträknat plenumsinsug och extraktor. Krympta rör överallt.
Den har varit lite dålig på styra tomgångmotorn och nästan alltid känts som olika motorer varje gång jag kört den som ombygget (5 gånger kanske).
Tänkte byta chip, hittade en gammal styrenhet från saab 900 men jag visste inte vilken version det var, kanske var ett snålare chip tänkte jag. Tryckte i det ändå och bilen startade och varvade direkt upp till 1500 varv och stendog. Gick inte få igång den mer. Så det var nog ett LH 2,2-chip.

När jag tog ut mitt gamla såg det inte ut som ett originalchip, en pinne har alltid varit böjd tydligen i min ägo. Har alltid trott att allt har varit orört. Men bilen har haft bra dagar, två gånger där den känts piggare och dragit mindre bensin. Gick på 0,5 och man behövde inte gasa ett skit för att ligga i 110km/h. Annars har den legat i överkant med dåligt register, som den borde ha med FB-motorn.

Jag böjde rätt pinnen och satte i det. Lambdalampan lös och jag provkörde i 30 min. Tomgångmotorn funkar som den ska igen, motorn kändes annars lite trött vid vanliga varv. Högre ok. Tror den behöver mappas bättre i allmänhet.

Efter provturen kollade jag koderna, 1-4-4 i 6:ans uttag. Minns inte har jag sett någon sådan och det finns inte här heller om jag inte är blind:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2811

Någon som vågar gissa på vad det beror på? Eller lyser lambdan med eftermarknadschip?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
1-4-4 (Lastsignal) hittar man i rex tändsysten?

Mvh GK
av Casal
I den länken stod det ju 1-4-4 lastsignal på LH 2.4. Men, vad innebär det då?

Här är chipet, någon som vågar gissa på vad det är för något? LTT ser jag, men om det betyder det vet jag inte.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror du får reda ut vad du stoppat in i din bil och vad som fanns original.

Mvh GK
av tuxedo
Felkoden 144 ges på tändsystemet.
Betyder att lastsignal från bränslesystemet saknas.

Villkoret för felkoden är:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen från bränslesystemet två gånger varje motorvarv.
Om då belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 144.

Felorsakerna kan vara avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan bränslestyrkortets #25 och tändn.styrkortets #8
Alt. kan bränslestyrkortet vara defekt, eller defekt strömförsörjning till kortet.

Mätning mellan #8 och #20 (jord) på tändsystemets styrkort skall visa 370 mV på tomgång med varm motor.

Ev. kan orsaken vara ett defekt bränsleinsprutningsrelä.

//tuxedo
av Casal
Jag vet inte vad det är för något chip, gissar på eftermarknads LTT på min sugmotor. Det har suttit där i minst 3 år.

Tack!
Ska kika lite. Var sitter tändboxen? Under ratten hittar jag inget alls. Ser ut som ett potent fäste möjligen precis framför ögonen.
av Casal
Fixat felkoden nu, monterade styrenheten (låg på golvet), ifall den saknade jord men det var ingen skillnad. Satte i och ur luftmassesladden så funkade det sen. Det verkar gå som när lampan lös. Har dock inte provkört.

Vill gärna ha tips på vad det är för chip och var tändboxen hittas fortfarande. :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad jag vet bör det vara Regina sprut och rex tändsystem i din bil som original, chipet är för LH-Jetronic 2.4 vilket fanns tillsammans med EZ-116K tändsystem.

Mvh GK
Volvo car UX

Lite snabbare centerdisplay, nästan så […]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! A[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]