Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Robertson skrev:.., eller vanlig 98 om det inte finns. Är det eller kommer det bli etanol i dessa också?
BF98 berörs inte av detta, om jag uppfattat saken rätt. Det blir kvar som det är nu. Något måste ju finnas för de bilar som inte tål E10.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mabuse
ThomasT skrev:
Mabuse skrev:
kvantskum skrev:Högre RME och etanolinblandning GER OFELBART högre förbrukning!
Hur vet du det? Har du testat?
Det är inget man behöver testa, det beror på att etanol har ca 35% lägre energi innehåll.
Om du tror att det är så enkelt, lär det inte spela någon roll vad jag kommer med för argument.
Men saken är den att det inte är så enkelt. Det är fler faktorer som spelar in, som påverkar förbränningen.
Tester har gjorts som visar att merförbrukningen av etanolinblandningen inte ökar nämvärt förrän efter runt 20%
inblandning. (Beroende på motor förstås)
Till exempel, min Peugeot V6a drog 30% mer och inte 35% (din siffra). Stökiometriskt talar vi om en ökning av bränslemängden med en bit över 40%.
av DrY
andreas_lofgren skrev:Ordet miljövidrig klingar inte nämnvärt trovärdigt när fordonstrafik i Sverige står för runt 0,05% av världens utsläpp. Börja i rätt ände! (T.ex. att sikta på kolkraftverken i Tyskland, USAs elproduktion som främst kommer från olja osv.)
andreas_lofgren skrev:Man ska naturligtvis börja i den mest kostnadseffektiva änden. Och det är definitivt inte att göra det dyrt för svenskar att åka bil.
Njae - utsläppen från transporter är de största utsläppen i Sverige - runt 40 %. Globalt står transporterna för drygt 15 % (13-17%, beroende på hur man räknar). Framför allt är det den enda sektorn som bara ökar och ökar sina utsläpp. Så jo - vi måste göra något åt transporterna och eftersom det kommer att ta tid, så måste vi börja redan nu.

Bilisterna har trots alla uppmaningar inte minskat utsläppen frivilligt - trots massor av information de senaste 20 åren så köper man större bilar, tyngre bilar, större motorer, åker längre, bosätter sig längre från arbetet etc. Det är alltså inget konstigt att det demokratiskt valda organet (dvs alla vi väljare) ger allt starkare piskor och morötter för att bilisterna ska minska sina utsläpp. Det är alltså vettigt att göra det rejält mycket dyrare att köra bil. Samtidigt har ju alla vi skattebetalare fått ett par tusen mer i plånboken i skattesänkningar - så den som absolut vill fortsätta åka mycket bil kan göra det utan att få det ett dugg sämre än han hade det innan.

Andreas är inne på att man ska vänta med att minska utsläppen från transportsektorn tills man klarat de andra sektorerna - så brukar nationalekonomerna räkna - men då glömmer de dels att transportsektorn fortfarande ökar - den ökningen måste först hejdas innan sektorn ens kan BÖRJA minska. Det andra är att det kommer att ta tid att ställa om samhället till kortare och färre transporter, att utveckla energieffektiva biobränslebilar, långdistansande elbilar etc - vi måste alltså börja NU - för att såna som idag åker långt ska få tid på sig att ställa om sina vanor, hitta arbete närmare bostaden, etc.
av Lövet
Sektor Miljoner ton CO2-ekvivalenter
El- och värmeproduktion 8,0
Bostäder och lokaler, samt förbränning inom jordbruk, skogsbruk och fiske 3,8
Industrins förbränning 8,7
Industriprocesser 5,0
Inrikes transporter 20,3
Jordbruk 8,2
Avfall 1,7
Övriga sektorer* 3,9
Totala utsläpp** 59,8
Mabuse skrev:
ThomasT skrev:
Mabuse skrev:Hur vet du det? Har du testat?
Det är inget man behöver testa, det beror på att etanol har ca 35% lägre energi innehåll.
Om du tror att det är så enkelt, lär det inte spela någon roll vad jag kommer med för argument.
Men saken är den att det inte är så enkelt. Det är fler faktorer som spelar in, som påverkar förbränningen.
Tester har gjorts som visar att merförbrukningen av etanolinblandningen inte ökar nämvärt förrän efter runt 20%
inblandning. (Beroende på motor förstås)
Till exempel, min Peugeot V6a drog 30% mer och inte 35% (din siffra). Stökiometriskt talar vi om en ökning av bränslemängden med en bit över 40%.
Ja, en motor som förbränner etanol kommer ha aningen högre verkningsgrad. MEN det går fortfarnde inte att trolla fram den saknade energin.

.
Användarvisningsbild
av Mabuse
ThomasT skrev:MEN det går fortfarnde inte att trolla fram den saknade energin.
.
Nej, det har du rätt i, men det är inte det vi gör när vi blandtankar. Bilmotorn slösar bort över 60% av den energi som finns i bränslet, i form av värme. De första 20% etanol hjälper oss att ta tillvara en del av den bortslösade energin. Vinsten kompenserar den förlust vi har i energivärde. Ingen energi saknas.
:-)-)
av Robertson
All materia innehåller mycket mer energi än vad vi kan ta till vara enligt den kända formeln E=mc^2. Det är alltså lika mycket (eller lite) energi i etanol som något annat. ;-)
andreas_lofgren skrev:Det här är väl enda sättet att sälja någon etanol framöver nu när skattesubventionen på etanolbilar försvinner framöver. Några nya etanolbilar lär inte säljas i någon större utsträckning nu när de får samma förmånsvärde.

Det är väl ändå 20% minskat förmånsvärde på etanolare fortfarande?
av Lövet
Än så länge ja. Men inte när de nya reglerna kommer.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog lä[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]

OBD-uttag

Funkar det att starta bilen? Om inte skulle jag ko[…]

Ta bort hajfena