Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sisuracing
Ny här och tänkte kolla om ni volvo kunniga kunde hjälpa mig med ett problem jag har!

• Bilmodell
Volvo 945GL Motor b230 den med 530topp och vx3kam

• Årsmodell 1991

• Miltal 12.500

• Modifikationer på bilen
Är bilen trimmad/modifierad på något sätt? Nix

• Hur yttrar sig felet?
Bilen startar inte, den tänder och båda bensinpumparna går.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Bilen startar på startgas när den har stått i garage? inte ute, dock tänder den.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Impulsgivare bytt
Rotor & fördelare bytt

Den har varit inlämnad på verkstad där dom inte hittade felet, dom sa att dom gått igenom "allt" och att det kunde vara hjälp pumpen i tanken, har öppnat och känt på slangar och hört hur den går när man försöker starta bilen, den funkar!

När man fått igång bilen så funkar den skitbra tills den blir varm då blir tomgången svajig, den blir osäker.

Har kommit fram till följande.

det är inte impulsgivaren, inte någon av bensinpumparna, inte bensinrelä eller det relät nere vid passagerar fötter.

Den tänder och går på startgas men så fort man slutar spruta så lägger den av.
Bensin kommer fram till fuelrailen?!

Tempgivaren i bilen funkar inte, den i instrumenten, kan det ha något att göra med motortemp mätaren som ger fel signal till boxen och öppnar inte spridarna?

tacksam som fan för hjälp! ...
av tuxedo
Hej och välkommen till forumet.

Det kan väl knappast ha varit en Volvoverkstad den varit på, för har dom "gått igenom allt" så borde ju felet vara hittat.

Så jag/vi måste nog för att komma någonstans utgå från att dom inte gått igenom något alls. :(
Låter lite amatörmässigt av verkstan att påstå att det kan vara bränsletankpumpen.
Bilen går utan den pumpen ända ner till 1/4 tank.

"eller det relät nere vid passagerar fötter".

Menar du systemrelät i reläboxen?
Är det bytt eller omlött?

Tempgivaren till instrumentet har inget med motorstörningarna att göra.
Däremot motortempgivaren som sitter under 3:ans insug.
Den bör du kolla eller byta.
Mätvärdena kan du få här om du inte har det själv.

Tomgångsmotorn bör kollas så den inte kärvar, ta loss den grova slangen och spruta in CRC 5.56 eller liknande i ventilhuset.

Motionera ev. spraja oxidlösande medel på anslutningskontakterna för LMM. tomgångsmotorn, inprutningsventilerna och gasspjällskontakten, - kolla även att den klickar när du öppnat gasspjället c:a 1.5 mm.
Kontrollera de två jordkablarna på insuget, samt jordplinten bakom strålkastaren på höger framinnerskärm. Gör detta noga, ta loss gör rent och nyp ihop flatstiftkontakterna något.

Kontrollera med startspraj att det inte finns någon insugningsläcka mellan LMM och topplocket. Kolla även att insprutninsventilerna är täta från luftläckage.

Har du kollat felkoderna?

Börja med det här, detta är sånt som kan vara relevant, om du har korrekt tändstiftgnista.
Hör av dej om det är något du inte förstår.

//tuxedo
av sisuracing
Hej, det var en meca verkstad den var inlämnad på..
Inga relä är bytta eller löda, vart ska jag börja?
Är ganska van mek, har byggt en Beach buggy och renoverat ett antal bubblor
Men det är ju lite annorlunda..
Det känns som om jag kört fast.. steg för steg så gör jag det
Oerhört tacksam
av tuxedo
"Har kommit fram till följande.

det är inte impulsgivaren, inte någon av bensinpumparna, inte bensinrelä eller det relät nere vid passagerar fötter".

"Inga relä är bytta eller löda, vart ska jag börja"?

Hur vet du då att det inte är fel på något relä?

Sedan upprepar jag frågan:

"det relät nere vid passagerar fötter".
Menar du systemreläet som sitter i reläboxen?
Och har du kollat felkoderna?

"vart ska jag börja"?

Då jag inte vet vad verkstan har kollat har jag skrivit i förra inlägget vad jag tycker är relevant att börja med, och då förutsätter jag att tändningen är OK och att verkstan inte kollat allt.
För om man ska ta verkstans ord på allvar att dom kollat allt, då finns det ju inget mer att kolla.

Bra att du är en van mek, då kan man lättare prata "samma språk". :)
//tuxedo
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera det s.k spridarreläet (är egentligen ett avstörningsrelä för spridarna) som sitter på expansionskärlet, ett svart relä. Det är ofta en källa till problem. En rekommendation om du tänkt behålla denna eminenta bil :) ett längre tag är att införskaffa en rephandbok typ Haynes.

Mvh GK
av sisuracing
tuxedo skrev:"Har kommit fram till följande.

det är inte impulsgivaren, inte någon av bensinpumparna, inte bensinrelä eller det relät nere vid passagerar fötter".

"Inga relä är bytta eller löda, vart ska jag börja"?

Hur vet du då att det inte är fel på något relä?

Sedan upprepar jag frågan:

"det relät nere vid passagerar fötter".
Menar du systemreläet som sitter i reläboxen?
Och har du kollat felkoderna?

"vart ska jag börja"?

Då jag inte vet vad verkstan har kollat har jag skrivit i förra inlägget vad jag tycker är relevant att börja med, och då förutsätter jag att tändningen är OK och att verkstan inte kollat allt.
För om man ska ta verkstans ord på allvar att dom kollat allt, då finns det ju inget mer att kolla.

Bra att du är en van mek, då kan man lättare prata "samma språk". :)
//tuxedo
Hej igen, enligt meca så hade dom provat byta systemreläet i reläboxen, om det är det relät som sitter nere vid fötterna på passagerar sidan fram, dom hade konstaterat att det inte var det, samma med bensinpumps relät bakom ask koppen.

Fick felkod om mager eller fet blandning förut.
kommer inte ihåg siffrorna men jag ska kolla igen idag och återkomma om det.

tack hittills! :D
av sisuracing
gnestakalle skrev:Kontrollera det s.k spridarreläet (är egentligen ett avstörningsrelä för spridarna) som sitter på expansionskärlet, ett svart relä. Det är ofta en källa till problem. En rekommendation om du tänkt behålla denna eminenta bil :) ett längre tag är att införskaffa en rephandbok typ Haynes.

Mvh GK

Jag minns när jag lämnade in bilen till dom så sa jag att det kunde vara just det spridar reläet som sitter på expansions kärlet, om dom kunde kolla det också, då sa dom bara att det inte alls är några spridarrelä utan att det var fläktmotorns relä samt ac, har knackat på dom förut och då fått igång bilen, men högst osäker då den hade varit igång innan och vi knackade på princip allt vid det tillfället, är det båda som är spridar relä? går dom att mäta upp på något sätt?

Jo bilen ska behållas, den är riktigt fin & vit, knappt rost och gått 12.500 mil =).

Kanske tillägga att felet uppstod först att bilen inte gick igång när denna var varm, endast kall och har därefter förvärrats till att ha svajig tomgång när den är igång, har kollat & tätat alla slangar efter lmm också dock utan resultat..

Har faktiskt en haynes bok men den ligger i någon låda i garaget, djupt djupt inne =)

Verkligen tacksam för all hjälp jag kan få, har som sagt kört fast i detta problem och pendlar till jobbet 26mil om dagen så behöver verkligen en fungerande bil :)
av tuxedo
Nu måste vi reda ut reläbegreppen för dej. :???:

Du har tydligen elfläkt på din bil.
Då ska det sitta två svarta relän på/vid expansionskärlet.
Det ena är då till elkylfläkten och det andra till insprutningsventilerna.

Att du knackat på dom tidigare och tror det hjälpte att få igång bilen förstärker ju misstanken att det är detta.
Du får försöka lista ut vilket "relä som är vilket".
Det är inte ovanligt att detta insprrutningsrelä ger just de symptom du beskriver på din bil.

Men det räcker inte med detta!
Jordplinten bakom högra strålkastarhuset i motorrummet jag nämnde om i förra inlägget jordar bl.a. detta insprutningsrelä.
Denna jordplint är en undermålig konstruktion så ta lös hela plinten och skrapa rent från färg och rost mellan plinten ock skärmplåten, fetta så in kontaktytan och fästskruven med kopparfett och återmontera plinten.
Gör sedan ren flatstiftskontakterna och nyp ihop dessa så det går lite trögt att sätta på dom .
Nu förutsätter jag att du gör detta noggrant annars har du en inbyggd felkälla där som även om det inte skulle vara det felet just nu så lovar jag att det kommer i ett senare skede. 8)

Det finns en likadan jordplint på V. sida men den jordar andra saker.

Sedan har du det sk. systemreläet som bl.a. matar bensinpumparna.
Det sitter i reläboxen bakom askkoppen och det är relä E längst till vänster i mittersta raden.
Detta relä har en tendens att få sprickor i lödningarna p.g.a. höga termiska växlingar,
Det brukar gå bra att färska upp dessa lödningar om man har lite lödvana.
Men obs. att sprickorna brukar oftast inte synas utan förstoringsglas eller lupp-

Det relä du nämner vid passagerarfötterna vet jag ej vad det är för något.

//tuxedo
av sisuracing
Hör & häpna!, idag gick han igång utan startgas och gick för egen maskin hem ifrån verkstaden..

Dock har jag varit på och skruvat på gas spjälls vajern på insuget och antar att jag skapat ännu ett problem för mig där, den gick inte rent på tomgång och ryckte när man höll jämngas i farten, finns det någon som vet hur denna justerskruv ska vara inställd?

Jag knackade på relät som tuxedo nämnde och vips så gick den igång, har dock inte kollat jordkabeln ännu då det var 25minus och mörkt ute, när jag kommit hem och bilen var varm så stängde jag av den så startade den ej igen.. alltså, tillbaka till att bilen startar kall men inte varm?

Kan jag utesluta bensinpumpsrelät?
Har ni några tips tips om varför han startar kall men inte varm?

verkligen tacksam!
av tuxedo
Du kan inte utesluta bensinpumpsreläet (systemreläet).

Börja med att ta isär insprutningsreläet (som du knackade på) och löd om lödningarna.
Hjälper inte det så gör samma sak med bensinpumpsreläet.

Om det är sprickor i lödningarna rör sej sprickorna omväxlande till kontakt eller avbrott vid värme eller kyla.
Därav startsvårigheter vid varma reläer.

//tuxedo

Tvättar man i praktiken aldrig bilen ligger a[…]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]