Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mikesijeel
Min 940 började bröta nåt förbaskat när jag körde hem igår. Avgasysstemet tänkte jag och åkte o hissa upp den idag för att kolla. På främre röret är det mkt riktigt ett hål. Hålet ser dock inte ut som att det kommit av rost utan ser ut som om det är original och att något skulle ha lossnat ur det. Det är lite större än en femkrona... Någon som vet vad jag råkat ut för?
Användarvisningsbild
av lilleman
På en del bilar är där ett gängat hål med en plugg
för lamdasonden kan ju vara detta som släppt
sitter i närhaten av skarven rör och katalysatorn.

Mvh/Roger :)
Användarvisningsbild
av andreas88
råkade ut för precis samma sak, det ska sitta en bult där, så man kan mäta avgasvärden innan kat. jag svetsade en bit plåt över, andra har säkert svetsat dit en mutter och dragit i en bult igen.
av krokmark
Samma sak hände mig med min 240 och jag tog en bit plåt och böjde den lätt och satte sen dit den med två slangklämmor och avgaspasta under.
Funkar kanon, har hållt över ett år nu.
Fast det är ju bättre om du kan svetsa dit en plåtbit över, men är det mycket rost så rekommenderar jag metod nummer 1.

David

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk
av krokmark
mikesijeel skrev:Tack för svar. Går det att få tag i den originaldel som skall sitta där eller är det era förslag om att laga som gäller..
Nja där ska inte sitta något utan det är bara en pluggad muff som sitter där orginal och den används för att mäta avgasvärden innan katalysatorn, förmodligen endast på fabrik.
Den fyller ingen egentlig funktion annars så svetsa om det går annars tycker jag du gör som jag beskrev innan.
När jag lagade mitt hål så gjorde jag det när bilen stod på backen, lite pilligt men det går utan att hissa upp den.
Imorgon ska jag laga avgssystemet för andra gången, nu är det flänsen som get upp.

Lycka till

David
av krokmark
StefanT5 skrev:Om de inte har slutat sälja den så har jag för mig att det ska gå att köpa sån plugg.
hjälper ju föga då hela muffen lossnat...
finns ju inget att gänga i pluggen i...
Svetsa igen är det enda vettiga...

David
Användarvisningsbild
av StefanT5
Ja men nu stod det bara att de va ett hål inget mer.
Ja själv tappa min plugg bara på min bil ja hade och det ja skrev svar på var att de trodde inte den såldes men ja har köpt den.
av Sjöle
Köp en avgasrörsklammer med lämplig diameter. Inuti plåtklammern sätt en vagnsbult med en kullrig skalle utan mejselspår som passar precis mot hålet. Gjorde jag och har hållit i 5 år.
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]