Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har läst nu ett tag på gamla trådar om folk som bytt bränslepump på sin XC70 (gamla modellen)
Har själv hämtat ut min från verkstaden idag, bytte pump då den levde om rätt mycket, ett högt vinande ljud kan man säga..

Till saken: Först så fick verkstaden fel pump, den installerades ändå.. Pumpen va tyst, men bilen gick ryckigt. Så då kontaktade han MECA som skickade upp en annan pump (dom kom överens om att förra pumpen va fel modell till min bil) och idag installerade han den nya pumpen, jag hämtar bilen men tycker återigen att det vinter/tjuter lite lätt från pumpen..

När jag vrider på nyckeln så hör man hur pumpen slår till för att sedan stanna. När jag sen startar bilen så kommer ljudet från pumpen tillbaka. Har hört vissa säga, det är normalt. Att dom tjuter/viner lite.

Så därför frågar jag er, är det normalt? Eller ska det vara knäppt tyst.
Morsan har en 97as 855GLT, den är då tyst.

Bilen i fråga är Volvo V70XC årsmodell 2000
Då jag är fullständigt novis inom detta område så kommer en till fråga, hittade en sak i mitt handsfack som förra ägaren lämnat kvar. En röd grej som det stod "fuel pump controller" på. Vad är det och vart ska den sitta? Kan den ha någon som helst del i detta.

Nu blev det lite svammel, ber om ursäkt för det.
Tacksam för all tänkbar hjälp jag kan få i detta ämne.

/Fredrik
Senast redigerad av 1 FredrikNordstrom, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FredrikNordstrom
Ingen med en V70XC som kan dela med sig hur deras bränslepump låter..
En liten uppdatering på problemet är detta.

Bytte den där Fuel pump controller (stod 103 på den)
Ingen skillnad.

Fenomenet är så här: Vrider nyckeln till andra läget, pumpen går igång för att sedan stanna. Startar bilen och då hör jag hur pumpen "varvar" upp. Slår jag sedan på extraljus eller fläkt så dyker ljudet lite för att sedan jobba upp igen.

Min fråga är egentligen, är detta normala ljud jag hör? Som jag nämnde tidigare, morsans 855 är helt tyst.
Jag har en också en v70xc 2000 och min tjuter som fan den med , ursäkta språket men , och den luktar bensin som tusan med. någon som vet hur jag ska gå till väga eller om någon kan någon länk till en sprängskiss på bränslesystemet?

Fråga på en verkstad och de ville ha 13200 för att byta och de tycker jag låter SJUKT mycket ........
Rillexc70 skrev:Jag har en också en v70xc 2000 och min tjuter som fan den med , ursäkta språket men , och den luktar bensin som tusan med. någon som vet hur jag ska gå till väga eller om någon kan någon länk till en sprängskiss på bränslesystemet?

Fråga på en verkstad och de ville ha 13200 för att byta och de tycker jag låter SJUKT mycket ........
Hade du haft en FWD hade de blivit betydligt billigare, du har en AWD och pumpen och ejektorpumpen är placerade precis framför "torpedväggen" vid baksätena. Framför bakaxeln om du orkar titta under. Man måste demontera kardan, viscokopplingen och släppa ner bakaxeln för att kunna få ut tanken. Därav priset.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]