Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av masse7
Jag har nu kört närmare 250 mil med min v60 d3 aut.

Samtliga mil är körda i vinterväglag med dubbfria Nokian wrg2.

Jag förstår inte alls Collins kritik, jag har aldrig kört en bil som uppträder mer förtroendeingivande på vinterväglag.
av Lazy
masse7 skrev:Jag har nu kört närmare 250 mil med min v60 d3 aut.

Samtliga mil är körda i vinterväglag med dubbfria Nokian wrg2.

Jag förstår inte alls Collins kritik, jag har aldrig kört en bil som uppträder mer förtroendeingivande på vinterväglag.
:-)-)

Collin är ett skämt!
av marcbe
VolvoB20 skrev:Fy fan vad jag saknar det på V70/XC70 det suger verkligen svårt på dessa bilar.

Idag stod jag jag stilla i 15 minuter med max defrost och det var tropiska hetta inne i bilen och mitten på vindrutan var het där defrosten träffar, lik förbaskat var det bålfruset o rutans nederkant och en stor isklump där torkarna vilar. Ute var det bara -7 grader. Någon missade verkligen något när man byggde V70II/XC70II. Volvo har ju alltid byggt suveräna vinterbilar.

Tjejens BMW har dör övrigt lika stor ruta och den blev varm på nolltid så torkarna släppte,

Man kanske ska prova sin julklapps-Dremel och fixa till likadana hål som finns på S60/XC60
Avdelningen för design älskar dessa små centrerade luftutsläpp. På dessa bilar (S80N, V70II/XC70II) "vann" Design kampen mot ingenjörerna... :wink:
perhall skrev:Hoppas att Volvo fixar detta till faceliften på V70/XC70.../PH
Du kommer bli nöjd...
Användarvisningsbild
av iigloo
Ursäkta språket, men jag tycker Collin suger apfot. Hans analyser och tester är helt åt h-te. Tyskar brukar ha bra motorjournalister.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Många hårda ord i denna tråden måste jag säga! :wink:

När blev Robert GUD? Från och med när måste man läsa allt han skriver och framför allt, från och med när måste man hålla med om allt som skrivs???????

Om alla som skrivit i denna tråden testar samma bil så kommer vi garanterat tycka olika om saker, och det som någon anser är en bra lösning kommer någon annan att totalsåga!
Det kallas åsiktsfrihet, och tack för den! :roll:
av sbob
Nu skriver Collin helt plötsligt att V60 en suverän vinterbil (med komfortchassiet).
Han sågar fortfarande sportchassiet vilket han måste eftersom han en gång skrev detta. Verkar som att han försöker rädda sitt anseende eller?
av Biltoken
Förstår inte varför Collin kommenteras överhuvudtaget. Han är en nolla och jobbar f ö inte på någon biltidning idag. Sveriges mest seriöse och kunnige (säger i o f s inte så mycket) heter Håkan Mattson.

Vad gäller "Isglassarna" som rör sig över vindrutan när man rör den lilla spaken till höger om ratten så har jag som XC60 förare dem också. Smältvatten rinner, (när man använder m-värmaren) ner i den stora rymliga baljan där vindrutetorkarna ligger och sover när bilen inte rör sig och fryser sedan till isblock.

Man har aldrig någon sikt framåt de första 10 minutrarna efter avfärd eftersom torkarna inte vidrör rutan
av KajJacob
Frågan är om Collin har rätt ang. chassit. Ni andra som antagligen har mer erfarenhet av S/V60 än vad jag har, vad säger ni? Ska man beställa med komfort- eller ta standard sportchassi?
av Tobbev
Volvo S60 årets vinterbil i Finland

Volvo S60 är en bra vinterbil. Så lyder slutsummeringen då den finska tidningen Tekniikan Maailma presenterar vinnarbilen i sin traditionella stora vintertest, som arrangerats årligen sedan början av 1980-talet. Volvo S60 får fulla fem stjärnor i testet.

Volvo S60 beröms speciellt för egenskaperna i landsvägskörning vintertid, motorvärmaren och för ljus och sikt. Dessa egenskaper ger fulla tio poäng, men också styregenskaperna och kontroll, framkomligheten, utsläppen i kyla och de eldrivna värmeaggregaten ligger på en mycket hög nivå.

Så här skriver TM om Volvo S60:
"Volvo S60 är en bra vinterbil. Det märks redan under de första kalla mornarna, för när det gäller att få bilen varm har det inte gjorts några som helst kompromisser. Inte heller mörkret stör, för ljusen är i skick. Och det bästa; det förorsakar inga som helst problem att komma ut på väg. Bilen är robust och den låter sig styras precist efter förarens önskningar."

Tekniikan Maailma valde 19 av fjolårets viktigaste nya bilar till årets test. Volvo S60 D3 vann testet före BMW 520dA Touring och Audi A1 1,6TDI.

https://www.media.volvocars.com/se/enha ... iaid=36972
Användarvisningsbild
av PalmE
KajJacob skrev:Frågan är om Collin har rätt ang. chassit. Ni andra som antagligen har mer erfarenhet av S/V60 än vad jag har, vad säger ni? Ska man beställa med komfort- eller ta standard sportchassi?
Det beror ju på vad du prioriterar. Vill du ha bättre/roligare köregenskaper eller mjukare/komfortabelt chassi. Själv tycker jag sportchassit är en självklarhet i S/V60, prioriterar man komfort framför körglädje skulle jag rekommendera V70 eller S80.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Angående krok, alla bilar har ju en vä[…]

Skumt fel b230ft

Ja okej. Men du skrev att den gick som en klocka i[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]