Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikkesson
står och velar mellan v70/60 drive eller d3 med manuell låda! anledningen att jag ska byta bil är att den jag har drar för mycket och därför har man ju sneglat på drive modellen, mennär man läser vad folk har för förbrukning så skiljer det inte mycket en drive ligger runt 0,6 och en d3 0,65 kanske så det verkar ju som att det inte går att komma lägre oavsett motor. kan vara värt att lägga drygt 2000 i skatt på en d3 och ha en roligare bil fast som änndå drar lika som en drive!
av Lövet
Vad har du för bil idag och hur mycket drar den, och vilken värdeminskning har den?

Tänk på att en nybil tappar runt 50% av sitt värde på 3 år. Man kan tanka en hel del för de pengarna.
Användarvisningsbild
av philipsguy
0,60 enl färddatorn på min v70d3 automat, ganska blandad körning med dubbdäck... Driven är ju billigare och miljöbil i alla fall än så länge...
av Lövet
Fortsätt kör din D3. Du kanske kommer ner 1.5dl i förbrukning om du har tur. Har du tagit en del värdeminskning på D3an så kommer det ta dig tusentals mil att bara komma ner på 0. Du riskerar att göra en ren förlustaffär på ditt planerade byte.
av MattiasD
Ingen alls.

Ingen dieselbil är så snål som tillverkaren uppger. Det beror på att EU körcykeln gynnar dieselmotorn. T ex acceleration från 0-70 km/h under 20 s gynnar dieselmotorn då den går på luftöverskott. En otto har under det momentet förluster i gasspjället med ökad förbrukning som följd. Flera parametrar räknas heller inte in som bränslevärmare och regenerering av partikelfiltret (temperaturen måste ökas för att bränna ur filtret = mer bränsle sprutas in). Testerna i EU körcykeln körs under optimala förhållanden i ett labb. Rumstemperatur så ingen extra vräme från bränslevärmare är nödvänding och partikelfiltret behöver naturligtvis inte regeneras under körningen. Rena bluffen minst sagt.

Jag väntar själv på T4F som ska komma i vår.
av Lövet
Vart nånstans i den här tråden hittar du frågan huruvida en dieselmotor gynnas i körcykeln? Båda är dieselmotorer, deras avvikelser mot cykeln kan räknas bort. Tröttnar du inte snart på din etanolpropaganda?
av MattiasD
Eftersom bränsleekonomi verkade vara viktigt för trådskaparen anser jag det viktigt att upplysa om tillverkarnas bränsledeklarationer som är en bluff, särskillt vad det gäller diesel.

Nej, jag tröttnar aldrig så länge lögner och vinklingar präglar debatten.
av Lövet
Då han väljer mellan två dieselbilar så var ditt inlägg om körcykeln lika nyttigt som dina inlägg brukar vara. Svara på ämnet istället.
av joschua
fredrikkesson skrev:står och velar mellan v70/60 drive eller d3 med manuell låda! anledningen att jag ska byta bil är att den jag har drar för mycket och därför har man ju sneglat på drive modellen, mennär man läser vad folk har för förbrukning så skiljer det inte mycket en drive ligger runt 0,6 och en d3 0,65 kanske så det verkar ju som att det inte går att komma lägre oavsett motor. kan vara värt att lägga drygt 2000 i skatt på en d3 och ha en roligare bil fast som änndå drar lika som en drive!
köp en D3 - Jag tycker Driven är för ledsam att köra. Kör man med lite moms skiljer det säkert nästan ingenting i förbrukning heller. Ingen ide att fråga om förbrukningen här på forumet heller - du kommer få siffror från 0,4 - 1,5 l/mil. Men alla har ju olika körstilar.
Senast redigerad av 1 joschua, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
MattiasD skrev:Ingen alls.

Ingen dieselbil är så snål som tillverkaren uppger. Det beror på att EU körcykeln gynnar dieselmotorn. T ex acceleration från 0-70 km/h under 20 s gynnar dieselmotorn då den går på luftöverskott. En otto har under det momentet förluster i gasspjället med ökad förbrukning som följd. Flera parametrar räknas heller inte in som bränslevärmare och regenerering av partikelfiltret (temperaturen måste ökas för att bränna ur filtret = mer bränsle sprutas in). Testerna i EU körcykeln körs under optimala förhållanden i ett labb. Rumstemperatur så ingen extra vräme från bränslevärmare är nödvänding och partikelfiltret behöver naturligtvis inte regeneras under körningen. Rena bluffen minst sagt.

Jag väntar själv på T4F som ska komma i vår.
Skall man se till vad som "gynnas" så är det väl allt som kör i EU-körcykeln, för oavsätt det är diesel eller bensin så är det samma utfall när bilarna kör under normalaförhållanden att förbrukningen ökar.
Förövrigt kör man inte alls etanol i EU-cykeln, så om det är missgynnat mot dieseln finns det inga uppgifter om.

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]