Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Hej

Som topic lyder - klonk i framvagn :(

Volvo V70N 2,4T

Lite konstigt eftersom det kommer o går. Ibland kan det klonka när jag kör i 10km/h o en lite ojämnhet i asfaltet för att sedan vara helt tyst i 35km/h över ett fartgupp. Känns som det klonkar bara när det vill klonka. Kan lika väl låta på en plan raksträcka i 50 också.

Nyligen gjort saker nedan på bilen..
Främre länkarmsbussningar fram- bytt
Länkarm fram - bytt
Bakre länkarm fram - bytt
Bromsklotsar+skivor runt om - bytt
4hjulsinställning - gjord

Obs ovan är citerat från verkstadsnotan - jag är helt novis.

Vad kan var fel eller rättare sagt vad brukar behöva bytas på V70n vid ca 19000 mil?

Läst om nåt där en bit trädgårdsslang in med i bilden?! Nåt som jag kan tänkas behöva?

Please - hjälp!
Blir tokig på klonkandet......

(skrivet på iphone så ber om ursäkt om jag ör lite otydlig)
av trollerolle
Jodå, jag e här
Skulle föreslå en kontroll av främre krängninghämmarstag. Du bör också kontrollera bromsklotsarna fram eftersom det finns fabrikat på alternativmarknaden som har en tendens att dela sig. Belägget släpper helt enkelt från järnplattan.
av BM
Hej.

Har en V70 -01 och jag tycker mig känna igen det du beskriver från min bil för ett tag sedan. Klonkande ljud från framvagnen som kommer och går. Jag åkte till närmsta Volvoverkstad som konstarerade att det saknades isolatorer på mina främre fjädrar. En liten gummibit som ska sitta längst upp på fjädern. På min bil saknades det på båda sidorna. Två isolatorer monterade och en nota på totalt cirka 200 kr. Inte ett ljud sedan dess.

/BM
av gregoff
BM skrev:Hej.

Har en V70 -01 och jag tycker mig känna igen det du beskriver från min bil för ett tag sedan. Klonkande ljud från framvagnen som kommer och går. Jag åkte till närmsta Volvoverkstad som konstarerade att det saknades isolatorer på mina främre fjädrar. En liten gummibit som ska sitta längst upp på fjädern. På min bil saknades det på båda sidorna. Två isolatorer monterade och en nota på totalt cirka 200 kr. Inte ett ljud sedan dess.

/BM
Exakt samma här. Fick betala nån hundring eller två extra vid senaste servicen (18000-mil). Ett par gummimojänger vid framhjulens fjädring och problemet var borta.
av LOTEZ
Tack för input hittills! :) Äker till verkstan så fort tillfälle ges. Återkommer med svar. Tack igen, ni är fxn grymma :))))
av LOTEZ
Tjena!

Besiktigade bilen idag, hade tid 18/4 men fann en avbokad tid idag, och den underkänd pga spolarvätskan frusit ! Löjligt att man blir underkänd för det. Men fick köra vidare 1år såklart då felet var av enkel art. Godkänd om man kollar upp via transportstyrelsen så de är skönt.

Nu till saken. Fick Bra att veta på nåt stag vänster bak. Så imorgon skall stabiliseringsstag runt om bytas men byter också fjäderbenslagring båda fram. Känns lite glapp faktiskt.

Tror ni det hjälper?

//LOTEZ
Användarvisningsbild
av hakank
På min S60 2002:a med samma symtom byttes krängninghämmarbussningar och problemet försvann. Såg inte att just det var listat på din verkstadsnota.

/Håkan

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]