Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Blanda i ÄNNU mer etanol i soppan så kan man snart ta sig en "jävel" när man tankar. Ny slogan för valfritt bensinbolag: Bli tankad när du tankar! Skål på er, hick... :lol: (ironi)
Användarvisningsbild
av vetten
:-(O) :-)-)
III skrev:Kamrater, arbetare, sudenter. Staten är bra för den vanliga enkla människan.

Va??? :-O) :roll: ?:-/ :-)-)

Så kan det väl inte vara ?:-/
Användarvisningsbild
av vetten
andreas_lofgren skrev:Man ska naturligtvis börja i den mest kostnadseffektiva änden. Och det är definitivt inte att göra det dyrt för svenskar att åka bil.

Att antyda att det är att "bete sig hur som helst" bara för att man inte tycker att staten ska kontrollera mina körvanor är för att uttrycka det milt - dumt.

Smileys har jag urkopplat. Skriv det du menar.

Du har så mycket rätt här i denna tråd och har du kopplat bort smileysarna så att du missar dom så får du ta det, ELLER.

Men jag håller med dej i mycket här på denna tråd Andreas :-O) ojdå nu la jag till ännu en smiley och som du INTE KAN SE HeHe :-O)
MattiasD skrev:Så det är alltså helt okej att bete sig hur som helst så länge det finns de som är värre?
Jag förespråkar att det ska ske samtidigt. Dels på de ställena där det verkligen behövs, tex Kina, Indien, Usa och dels här. Men så länge de stora drakarna fullständigt struntar i miljön så spelar det ju ingen roll vad vi gör här!

Sen hatar jag av princip att man försöker att skatta sönder ett fordon som funkar riktigt bra, bara för att de sk miljövänliga alternativen funkar ännu sämre (alltså tåg och kollektivtrafik). Satsa istället på att göra tåg och kollektivtrafik så pass pålitlig och billig att folk av FRI VILJA börjar välja det framför bilen.
I princip håller jag med dig. Men jag tycker inte att tillföra 5 procentenheter mer etanol i BF95 (->E10) är att skatta sönder någonting. Det är ett billigt sätt att snabbt minska växthusgaser och jag ser ingen anledning att inte göra det.

Många av de länder du räknar upp har miljöproblem till stor del pga av oss. Det är för att du och jag ska kunna köpa billiga varor.

Även om vi är ett litet land i en global värld, finns det ändå poänger att vi ska göra insatser. Det ena är att det skapar jobb. T ex satsar Kina på cellulosaetanol och tar hjälp av svenska företag. Det andra är att vi måste minska oljeberoendet. Annars står vi där en dag men skyhöga bränslepriser och inte tillgång till något alternativ. Det tredje är lokala miljöproblem som stadsluften. Redan idag är det problem i våra största städer, och vi kommer att få mer problem pga ökad dieselförsäljning.
av Lövet
Jag är inte heller emot att gå från E05 till E10 så länge det inte påverkar förbrukning eller utsläpp negativt. Däremot är jag emot inställningen att det ska vara så dyrt som möjligt att åka bil. Jag vet inte hur ni gör - men det är sällan jag är ute och kör enbart för att köra. Oftast är man ju på väg någonstans och det tycker jag är en rättighet. Det är mycket annat jag drar ner på före bilkörning.
av Robertson
Själv tankar jag alltid V-Power, eller vanlig 98 om det inte finns. Är det eller kommer det bli etanol i dessa också? Vad skulle ni rekommendera för bränsle till en T6 MY11?
andreas_lofgren skrev: Däremot är jag emot inställningen att det ska vara så dyrt som möjligt att åka bil.
Det är trots allt rimligare att man skall betala när man använder bilen än när man inte använder den.
Varför skall man betala 5500:- i skatt varje år oavsett antal mil man kör eller liter bränsle man gör av med?
Varför skall en bil som släpper ut 119 gram CO2 per kilometer vara skattebefriad, men inte en som släpper ut 121? Den senare kanske bara körs 1000 mil per år medans 119-grammaren körs 2000. Vilken släpper ut mest?

Sedan var det det där med flygresorna.....

Där jag bor måste man betala boendeparkeringsavgift på minst 1600:- per år, men bara dagtid. Om man kör bil till jobbet varje dag behöver man alltså inte betala något. Om man som jag jobbar hemma eller cyklar till jobbet däremot...
av *pettson*
Om vi vill bli av med oljeberoendet genom att ändra våra bränslen så är det ju jättebra. Tror ni att vi använder mest olja som bränsle, eller i det runtomkring oss i övrigt? Datorn framför dej, ta bort det som räknas mot plasthållet och fundera på om det är vegitabilisk eller mineralolja du ser. Sen kan du börja titta dej runt.. färgen i huset, alla ytor, även bänkytor för dom flesta. Soffan (delar av en behandling eller produkt i en yta), soffans stoppning, ja listan kan göras oerhört lång på vad vi använder olja till. ALLT DET ska dras ned för att råvara inte finns. Men jag har inte hört nåt snack om att man ska tillverka mindre målarfärg eller miljövänligare sådan (för att den är lösbar i vatten när den är våt och ny är den inte miljövänlig), att sluta göra båtar i plast att osv. Det är skitbra att vi utvecklar nya bränslen, men felet är att vi utvecklar bränslen av en typ som gör att vi inte behöver byta ut nån vagnpark, man fegar om kostnader för motorer, man försöker använda det man har i garderoben, som i sin tur är en kvarleva från 1800talet, för det är ju vad vår variant av bensin och dieselmotorn är, förfinade naturligtvis men absolut inte på nåt sätt nytänkande överhuvudtaget. Det gör att vi fortfarande måste ha miljoner fat olja varje dag för att smörja våra ottokonstruktioner. Vart är tekniken för att permanentsmörja en motor? Vi kan ju skicka saker till mars? Vart är tekniken för att göra ett hjullager som är i stort sett fettlöst? All hydrualolja som används och spills.. Hur blev det med den? ETT svenskt företag började för många många år sedan att pröva vatten som vätska i en speciell variant av hydrualiken i sina produkter. Sen blev det tyst och idag 20år senare är det iallafall mej veterligen ingen som använder det? Självklart kan man utveckla samtliga underhållsfria produkter. MEN MAN VILL INTE!
Hur gör man när man utvecklat ett underhållsfritt lager som håller i evighet? Man går i konkurs för att man inte får sälja några nya.
Allt du kan tillverka som är extremt underhållsfritt är bannlyst för då får man inte en eftermarknad och därmed har man slagit undan fötterna för sej själva. Så oviljan sitter djupt rotat, varför släppa nånting som får tillverkaren att gå under? Nej.. det är inte så att det finns olja i nåt bottenlöst hål, men att tro ett ögonblick att vi ska sluta använda olja varesej som drivmedel, smörjmedel eller livsstil är en utopi i den civilisation vi har just nu, särskilt när 99 av 100 inte har en susning om var olja används runtomkring honom. Men det är en väldigt fin kassako och ursäkt. Det vi kan göra är att sluta slösa, köp en tv o var nöjd, du behöver inte tre, nöj dej med en telefon? Skippa ipaden? Köp inte 28 liter färg för att ställa i källaren, se till att köpa och använda den så den inte blev i onödan. Köp inte plastfönster till husen (pvc) köp nåt annat som trä eller metall. Det är väldigt enkelt att vara väldigt miljövänlig utan att bli pungsparkad vid just bränsletappen. Bränsletappen är statens kassako och har INGET SOM HELST med vår miljö att göra, därför tjatar inte heller staten om att förbjuda pvc fönster av miljöskäl eller så.
MÖJLIGEN om det berömda armageddon slår till och världen stannar över natten så kommer en omställning att ske under en 100års period men inte före dess. Det är inget som min generation eller min barnbarns generation kommer att se, om inte möjligen nån gör ett idag anonymt genombrott som får alla att tanka kranvatten över natten utan egna investeringar. För den som inte förstår att etanol inte är lösningen så kan dom ju titta på oljeindustrin och se vad krävs för att leverera all olja idag till bränslesidan. Ta nu det, öka på 30% ta bort färgen på produkten och det är etanol som du ser framför dej. Tyvärr blir en del av oljesidan kvar, den är till för allt utom bränsle i samhället. Borrfält och torn dom blev kvar eftersom bara bränslet försvann och dom pumpar en hel del mindre men pumpar trots allt. Och allt grönt du ser omkring dej så långt du ser är plantager för att försöka upprätthålla en sockerkälla för jäsningen. Eftersom jord utarmas med tiden så måste den gå i träda, då måste lika mycket plats till skapas och användas under tiden som första jorden vilar. Precis som när man har en bondgård. Hur mycket plats för att skörda tror ni egentligen det finns? Obegränsat? Problematiken utökas av att vi inte kan göra det här på alla breddgrader eftersom produkterna som iallfall idag är bäst, inte trivs hos oss. Odling fungerar alltså inte överallt, det ska kompenseras med att odla mer nånannanstans. För att ytterligare undra, var är rapporterna om vart mäsken tog vägen? Alltså restprodukten från alkoholtillverkningen? För vi kan ju inte deponera produkten så den måste ju i realtid destrueras utan att det blir några deponier eller annat. Eftersom mäsken är ett problem redan vid alkoholtillverkning för dryck så lär den inte vara mindre när vi skalar upp 1.5 miljoner gånger. Idag har en del whiskeytillverkare en lösning i mindre skala genom att det blir djurfoder men det är inget man kan lösa på 1,5 miljoner gånger större sätt.
Så nej.. för min del så försöker jag köpa med insidan av huvudet och så får jag väl vänta på armageddon.. Det är den stunden då det möjligen blir ett oljeoberoende samhälle..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog lä[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]

OBD-uttag

Funkar det att starta bilen? Om inte skulle jag ko[…]

Ta bort hajfena