Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tarsiger
dst02 skrev:80 ah men vad står 700 a för?
80 Ah (amperetimmar) är kapaciteten, dvs laddningsmängden som batteriet rymmer och kan avge.
Det skulle kunna bli 2A (till en 24 W lampa t ex) under 40 timmar eller 10 A under 8 timmar.

Uppgiften 700 A (ampere) gissar jag innebär den högsta strömstyrka batteriet klarar, men om denna gäller under längre tid eller bara kortvarigt, t ex för att driva startmotorn, vet jag inte.

När det gäller måttenheter finns konventioner om stora eller små bokstäver som är bra att följa. Det kan verka ganska inkonsekvent när små eller stora bokstäver bör väljas. Liten utvikning från ämnet, men i alla trådar finns behov av att följa konventionerna. Bara några exempel:

A =ampere, strömstryka ........................... a = ar (yta) eller atto- (miljarddels miljarddel)
C = Coulumb = As (amperesekund, laddning) ... c =centi- (hundradel) eller beteckn för ljusets hastighet
G =giga- (miljard) .................................. g =gram eller beteckn för tyngdaccelerationen
H =henry (induktans i spolar) ..................... h =hekto- (hundra)
K =Kelvin (temperatur) ............................. k =kilo- (tusen)
M =mega- (miljon) ................................. m =milli- (tusendel) eller meter (avstånd)
N =newton (kraft) ...................................n =nano- (miljarddel)
av Cox
Det står för Cold Cranking Amp, vilket avser strömstyrkan vid minus 18 grader Celsius
För att starta en 4-cylindrig 4-takts motor krävs ca. 6-700 CCA
av CalleV70
Som sagt, startström du behöver, mer för diesel som har högre kompression dvs kräver mer. (Fast jag trodde man mätte vid + 20 C ?). Vid - 20 har du ca 50 % kapacitet. Startbatteri har tunnar och fler plattor vilket ger hög starteffekt, medan "fritidsbatterier" har tjockare och färre plattor (lägre starteffekt, segare men kan ge effekt under längre tid).
Sedan kan exempelvis ett 700 A batteri vara 30 cm långt och ge 80 Ah men ett 50 cm ger 130 Ah dvs ge full startström under längre tid.
Vidare finns olika elektrolyter som ger mer effekt typ gel. Ett annat exempel på mycket hög startström är med Optima som har "runda" plattor dvs större yta och ger mycket kräm. Trevlig helg
:)

Hej Erik 🙂.. Jag tycker de blir väldigt j&[…]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]