Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Å andra sidan så fungerar det likadant med allt i handel.
10 kronor är en ful smärtgräns.. 9.99 är bättre.
13kronor är fult.. 12.95 är bättre.. osv.
Det går att implementera när man *kompletterar* priserna uppåt eller nedåt.
Dock inte när priserna sköter sej själva via börsen.
KKR skrev:
andreas_lofgren skrev:Det här är väl enda sättet att sälja någon etanol framöver nu när skattesubventionen på etanolbilar försvinner framöver. Några nya etanolbilar lär inte säljas i någon större utsträckning nu när de får samma förmånsvärde.
Är du säker på att den verkligen försvinner? Detta gäller inte bara etanolbilar. All förmånsskatterabatt försvinner enligt nuvarande bestämmelser efter inkomståret 2011, alltså även för el, elhybrid och CNG-bilar. Är det någon som tror att det inte kommer en förlängning?
Nedsättningen av förmånsvärdet på etanolbilar kommer att tas bort enligt skvallret som läcker ut om hur förmånsvärdena kommer beräknas framöver. Gas, El och Hybrider kommer att ha kvar sina på samma nivåer.

Allt är ju förstås inte klart än men det är så det ser ut i nuläget tydligen.
andreas_lofgren skrev:Du skulle trivts i DDR. Där behövde man tillåtelse för att resa.

Själv föredrar ett samhälle där staten inte styr mina resvanor.
Har aldrig varit i DDR, men är det ett land där folket bryr sig om varandra och engagerar sig
istället för att bara gnälla så kanske det kan vara något för mig! ;-)

Vad det gäller resandet så är det väl milsvid skillnad mellan att styra kostnaden på resor kontra att styra resmålet!?
Om vi bestämmer oss för att öka kostnaden på en miljövidrig variant av resor för att främja en miljövänligare variant så är det väl något bra!?
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev: Allt är ju förstås inte klart än men det är så det ser ut i nuläget tydligen.
Denna osäkerhet med förmånsvärdet "drabbar" inte bara etanolbilsförsäljningen, utan all miljöbilsförsäljning. Andelen nyregistrerade miljöbilar minskade till 31,4% i januari 2011 mot 36,2% januari 2010.
Variosboy skrev:
andreas_lofgren skrev:Du skulle trivts i DDR. Där behövde man tillåtelse för att resa.

Har aldrig varit i DDR, men är det ett land där folket bryr sig om varandra och engagerar sig
Det var en totalitär polisstat där folk fängslades för felaktiga åsikter och bestraffades godtyckligt. Jag rekommenderar Kuba för dig idag. Där styr staten allt men folk "har ju fri sjukvård" så då måste de ju vara lyckliga. (Vänsterlogik)
Variosboy skrev: Vad det gäller resandet så är det väl milsvid skillnad mellan att styra kostnaden på resor kontra att styra resmålet!?
Om vi bestämmer oss för att öka kostnaden på en miljövidrig variant av resor för att främja en miljövänligare variant så är det väl något bra!?
Ordet miljövidrig klingar inte nämnvärt trovärdigt när fordonstrafik i Sverige står för runt 0,05% av världens utsläpp. Börja i rätt ände! (T.ex. att sikta på kolkraftverken i Tyskland, USAs elproduktion som främst kommer från olja osv.)
andreas_lofgren skrev:
andreas_lofgren skrev: Ordet miljövidrig klingar inte nämnvärt trovärdigt när fordonstrafik i Sverige står för runt 0,05% av världens utsläpp. Börja i rätt ände! (T.ex. att sikta på kolkraftverken i Tyskland, USAs elproduktion som främst kommer från olja osv.)
Det där tycker jag var kloka ord Andreas :-)-)

Tyvärr svåra att komma åt, men det vore ett steg i rätt riktning.

Våra kära Volvobilar ägs ju numera av ett Kinesiskt företag och Kineserna är ju inte heller speciellt miljövänliga med all kol som dom gör el av.
andreas_lofgren skrev:
Variosboy skrev:

Det var en totalitär polisstat där folk fängslades för felaktiga åsikter och bestraffades godtyckligt. Jag rekommenderar Kuba för dig idag. Där styr staten allt men folk "har ju fri sjukvård" så då måste de ju vara lyckliga. (Vänsterlogik)
Variosboy skrev: Vad det gäller resandet så är det väl milsvid skillnad mellan att styra kostnaden på resor kontra att styra resmålet!?
Ordet miljövidrig klingar inte nämnvärt trovärdigt när fordonstrafik i Sverige står för runt 0,05% av världens utsläpp. Börja i rätt ände! (T.ex. att sikta på kolkraftverken i Tyskland, USAs elproduktion som främst kommer från olja osv.)
Du missade helt klart min smilegubbe! Nåväl, hur du kan koppla DDR till det jag skrev i mitt första inlägg finner jag som helt obegripligt! Och i och med det så kände jag att det var helt meningslöst att diskutera med dig i frågan, och därför skojade jag lite istället!
Vad har du emot att folk ställer upp och engagerar sig på rikigt när dom tycker att något är fel!? (För det var det som var andemeningen med mitt första inlägg)
Vad bränslet kostar var egentligen bara en av många saker som triggade min tanke om allt gnällande som förekommer högt å lågt hela tiden!

Även om jag håller med om att Sverige står för en minimalt liten del av nedskräpningen globalt sett så betyder väl inte det att vi kan/ska grisa på som vi gör för det, bara för att det finns någon annan som är värre!?
Ok om man ser till bilens hela miljöpåverkan så måste den bli betydligt högre än 0,05% av världens utsläpp, om man räknar in allt från gruvan via fabriker till bil, detta plus vad oljeindustrin förbrukar för att framställa bränsle och all miljöpåverkan av stora områden av mark, sjö och luft som skitas ner. Det borde bli högre procentsats då.

Det finns ju alltid flera sätt att räkna :mrgreen:
Man ska naturligtvis börja i den mest kostnadseffektiva änden. Och det är definitivt inte att göra det dyrt för svenskar att åka bil.

Att antyda att det är att "bete sig hur som helst" bara för att man inte tycker att staten ska kontrollera mina körvanor är för att uttrycka det milt - dumt.

Smileys har jag urkopplat. Skriv det du menar.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog lä[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]

OBD-uttag

Funkar det att starta bilen? Om inte skulle jag ko[…]

Ta bort hajfena