Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Elmgren
Hejsan nu är det krabb med min mors 745a igen. Pumpen under bilen dog för ca 2 veckor sen så den byttes och efter det gick bilen lite dåligt, verkade inte gå på alla cylindrar men efter lite gasande så gick den normalt. Den funkade fint då men efter att ha stått över natten så var den stendöd och det kom inte fram nån soppa. Har nu bytt pump igen och bilen går igång men den går dåligt precis som med den förra pumpen. Är det pumparna som är kassa eller något annat som kan vara problemet?

Mvh Elmgren
Användarvisningsbild
av erikn
Filtret som sitter bredvid pumpen?
Som Erikn skrev bör pumpen bytas och sen bör du nog ta ur och löda om bränslepumpsreläet. Reläet sitter tillsammans med andra reläer bakom askkoppen i mittpanelen, det är ett vitt avlångt relä. Dela på det och löd om alla lödningar även om du tycker att dom ser bra ut.

Mvh GK
Elmgren skrev:Filtret är nytt och relät har jag lött om, kör man med bilen så går den normalt men när den stått lite så går den dåligt igen. Nån fundering?

Mvh Elmgren
Menar du med det att den går dåligt när den stått t.ex. 5-10 minuter men startar och går bra kall?

Mvh GK
av Elmgren
Har ej kollat om pumpen i tanken lever. Första gången man startar på dagen så går den skit och det känns som att det inte kommer fram tillräckligt med soppa, kör man sen en runda så kommer den igång redigt men den får rätt hög tomgång märkte jag igår. Låter man den stå i t.ex. 10min så går den normalt men får den stå över natten så går den dåligt dagen efter. Var lite otydlig i mitt förra inlägg.
Du kan ha en dåligt fungerande tempsensor, den sitter under 3:ans insug och skickar info om motortemp till både sprutbox och tändbox. Vid eventuellt byte skall du ovillkorligen se till att du sätter din en sensor med svart kontaktstycke och absolut inte en med blått kontaktstycke eftersom dom skiljer radikalt i den inre konstruktionen.

Mvh GK
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]