Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
Förr var vattenpumpar av sämre kvalitet och behövde bytas oftare.
Nu har man tagit fram en riktigt bra pump och den håller ofta motorns livslängd.

Men är man orolig så kan man ju byta men se då för katten till att sätta dit en ny som håller samma kvalitet annars har du bytt ned dig.

Men om man är av oroligare sorten borde du byta mer än pumpen vid denna service.
Agregatremens spännhjul är ett exempel.

Viktigt är att vid denna service att vevhusventilationen fixas och inte slaravas med. Resultatet kan bli riktigt dyrt med lamellbyten mm.

Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
yuphin skrev:Sen kanske verkstaden byter till en vattenpump av sämre kvalitet än den man hade som original. Då finns väl möjligheten att den kan gå sönder tidigare än originalpumpen hade gjort...

Japp, den risken finns!
Nu har ju jag visserligen en s70 -98.. med bytesintervall 12000 mil. När jag inhandlade delarna till kamremsbytet talade de om för mig att de ALLTID byter vattenpumpen när kamremmen byts. Eftersom jag gjorde detta själv blev merkostnaden ca 500:- Nu bytte jag hela skiten, allt som gick att byta, rem, rullar, dämpelement och vattenpump. Det kostade ca 2700:- i materialkostnad. + kostnaden för glykol. Detta på auktoriserad volvovekstad.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]