Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

På vilket sätt höjs skatten på bränslet när BF95 blir E10? Förklara din logik? Det är mer skattefri etanol i E10 och därmed minskar skatten per liter.
MattiasD skrev:På vilket sätt höjs skatten på bränslet när BF95 blir E10? Förklara din logik? Det är mer skattefri etanol i E10 och därmed minskar skatten per liter.
Är ingen expert på Etanol så jag kan ju ha fel...men, är det inte så att motorn drar mer etanol än ifall den drivs på bensin? Om man då blandar ut bensinen med etanol så bör ju fordonet dra mer..per mil. OM nu etanolen har skattelättnader...varför höjs den parallellt med bensinpriset? Samma sak såg jag hända med CNG gasen då jag körde på det....Jävla lurendrejeri ! Jag är helt övertygad om att bensinbolagen/gas leverantörerna har indirekta order alternativt tillåts att sätta priserna godtyckligt iom att skatteintäkterna till staten höjs ju högre "liter" priset på drivmedlet är.
Istället så skulle våra kära politiker kunna reglera oljebolag/gasbolag samt även energibolag till att de inte får ta ut mer än en viss % vinst...men detta kommer ju aldrig att hända i Skatte "paradiset" Sverige.
Förstår inte att alla gnäller så på bränslepriserna, dom är ju onekligen för låga.

Vad grundar jag det på?
Jo, följande:
- Andelen förare av stoora bilar är stor i Sverige.
- i 90% av fallen så åker föraren själv i bilen
- Många tar bilen till affären som ligger inom en km avstånd.
- Många "söndagsåker" utan särskild anledning..

Räknade på det här för ett tag sedan, och jag som kör ca 1500-1800 mil om året "slänger" bort ungefär 500 mil på ingenting varje år. När jag inte längre kan göra det, och blir tvingad att välja en mindre bil, och att samåka, ja, den dagen kommer jag att klaga på bränslepriset!

Och till sist! Varför detta klagande på "samhället" och våra politiker. Samhället är vi och ingen annan! Betalar vi inte bensinskatt så får vi betala det på något annat sätt oavsett vart pengarna tar vägen! Det VI behöver ställa OSS frågan är vilket samhälle VI vill ha... Så tröttsamt med allt gnäll hela tiden.. Ni som gnäller kan väl berätta vad NI gör för att förändra saker i er tillvaro istället för att bara gnälla på andra!
Jag är idel öra!
Du skulle trivts i DDR. Där behövde man tillåtelse för att resa.

Själv föredrar ett samhälle där staten inte styr mina resvanor.
Användarvisningsbild
av erikn
V70BiFuel03 skrev:är det inte så att motorn drar mer etanol än ifall den drivs på bensin? Om man då blandar ut bensinen med etanol så bör ju fordonet dra mer..per mil.
Enligt den erfarenhet som finns av låginblandning på etanol.nu så minskar förbrukningen något eller är lika upp till ca 20% inblandning har jag för mig, ska leta reda på mer info när jag får tid.
V70BiFuel03 skrev:OM nu etanolen har skattelättnader...varför höjs den parallellt med bensinpriset? Samma sak såg jag hända med CNG gasen då jag körde på det....Jävla lurendrejeri ! Jag är helt övertygad om att bensinbolagen/gas leverantörerna har indirekta order alternativt tillåts att sätta priserna godtyckligt iom att skatteintäkterna till staten höjs ju högre "liter" priset på drivmedlet är.
Att det är bensinbolagen som ser till att höja priserna är jag helt överens med dig om, däremot inte orsaken där du påtalar staten. Jag skulle vilja se ett oberoende bolag som bara säljer E85, som inte har intressen i oljan. Då kanske man kan tro på prissättningarna. Som det är nu håller man sig ganska precis på 30-40% skillnad på priset, precis som det är med förbrukningen. Därför kan de som kör flexifuelbilar välja vilket som bränsle utan skillnad i kostnad, och en hel del tar bensin eftersom de då slipper tanka oftare. Jag tror på taktisk prissättning från bensinbolagen.
andreas_lofgren skrev:Själv föredrar ett samhälle där staten inte styr mina resvanor.
Vad gör du för att göra nåt åt detta då, förutom att klaga? Du är ju en del av samhället.
I början av år 2011 höjdes etanolhalten i 95-oktanig bensin i Finland för att biobränsleförpliktelserna för trafikbränslen ska uppfyllas. Ökad etanolhalt är ett sätt bland andra att tillgodose miljökraven i trafiken.

Mängden bioetanol i E10-bensin kan variera och vara högst 10 volymprocent. Alternativt kan E10-bensinen innehålla också eter eller andra alkoholer som bränsledirektivet tillåter. E10 passar för största delen av alla bilar i bruk.

Det kommer fortfarande att finnas åtminstone två tillgängliga bensinkvaliteter: 95-oktaniga 95 E10 och 98-oktaniga 98 E5. Den sistnämnda kan innehålla max. 5 volymprocent etanol. Den passar för motorer som inte kan använda den nya E10-bensinen. Finlands bilpark är så gammal att bensin som innehåller max. 5 volymprocent etanol ska finnas tillgänglig många år framöver. Den dras inte bort från marknaden år 2013 trots att sådana uppgifter förekommit.

Bestämmelserna om distributionen av biobränslen i Finland innebär inte automatiskt att det i snabb takt införs ännu högre etanolhalter i bensin.

Distributionsskyldigheten kan också framöver uppfyllas, t.ex. genom att tillsätta biokomponenter i diesel och använda större mängder etanolblandningsbränsle E85. Om en biokomponent är framställd ur hyggesavfall och andra avfallsbaserade råmaterial kan utsläppsminskningen beaktas dubbelt i uträkningarna. Det minskar behovet av att ta i bruk bensinkvaliteter med 15-20 volymprocent etanol flera år framöver.
Användarvisningsbild
av SvenB
V70BiFuel03 skrev: OM nu etanolen har skattelättnader...varför höjs den parallellt med bensinpriset?
Det gör den inte. Den höjdes med 58 öre första november på grund av den ökade bensininblandningen i vinterblandningen. Sedan gjordes en mindre höjning 11/11 till 9.99, sedan har priset legat stilla trots höjningar och sänkningar av bensin och dieselpriset
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:Det här är väl enda sättet att sälja någon etanol framöver nu när skattesubventionen på etanolbilar försvinner framöver. Några nya etanolbilar lär inte säljas i någon större utsträckning nu när de får samma förmånsvärde.
Är du säker på att den verkligen försvinner? Detta gäller inte bara etanolbilar. All förmånsskatterabatt försvinner enligt nuvarande bestämmelser efter inkomståret 2011, alltså även för el, elhybrid och CNG-bilar. Är det någon som tror att det inte kommer en förlängning?
Alucinor skrev:
andreas_lofgren skrev:Själv föredrar ett samhälle där staten inte styr mina resvanor.
Vad gör du för att göra nåt åt detta då, förutom att klaga? Du är ju en del av samhället.
Jag röstar på de partier som inte tycker att staten ska ha en andel av allt du äger och har. Tyvärr finns det ju få riktiga liberala partier numera dock. Att det ser ut som det gör beror på de röda partier som haft makten från 60-talet och framåt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog lä[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]

OBD-uttag

Funkar det att starta bilen? Om inte skulle jag ko[…]

Ta bort hajfena