Moderator: Moderatorer
Vanilla skrev:...Om snittfarten ökar från 90 till 100 km/h så ökar förbrukningen 15% ? :shock:
1:a resan: snittfart 100km/h, förbrukning mätt vid pump 1.15 l/mil.
2:a resan: snittfart 80km/h, förbrukning mätt vid pump 0.93 l/mil.
3:a resan: snittfart 90km/h, förbrukning mätt vid pump 1.00 l/mil
....
KKR skrev:Är det så ovanligt, gör inte många bilar det oavsett bränsle?Jag har hört samma. Läste häromdagen om världsmästaren i Ecodriving. Han nämde att upp till 70Km/h är det framförallt bilen självt (ex inre friktion i drivlina och rullmotstånd) som är de stora energikrävarna men över 70km/h så är det luftmotståndet som är den största energiboven. Har för mig att de sade i teoriböckerna när jag tog körkort att en ökning från 90-110 ökar förbrukningen med upp till 30%.
lobbysleeper skrev:För första gången var färddatorns medelförbrukning ganska missvisande;Min brukar också stämma exakt. Men kanske pumpen slog ifrån ovanligt tidigt/sent denna eller förra gången du tankade?
Datorn: 1,53 l/mil
pump: 1,47 l/mil
Undra om full-gas-accelerationerna man ibland roar sig med lurar färddatorns beräkning...
Även om förbrukningen är ganska hög så kändes det bra att hamna under 1,5 i alla fall :)
Denna tank förbrukades nästan uteslutande med massa korta körningar 5-10 minuters flängningar hit och dit.
Men det är ju å andra sidan så jag brukar bilen så man får väl vänja sig :)
Åkte till affären för handling. Al[…]
Jag tycker att jag hör över/undertrycksl[…]