Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mh00811
Har samma fel, kom vid 4500 mil på min V70 II -08 och det tjuter framförallt när man bromsar löst och det är otroligt irriterande.

Vet någon hur man åtgärdar detta och vad Volvo gjort när folk klagat under garantin?
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Hade in min förra veckan för det felet. hade det när min var ny och börja nu igen vid 5500mil var in med den förra veckan dom kika på den sa inget är fel provat slipat av kanterna på beläggen for hem första korsningen tjuter det som fan for sen efter några dagar på långkörning samma grej varje gång man bromsar tjuter som fan...
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Vart in igår igen med bilen för tjutet dom bytte nya klossar fram igår hörde jag då inget verkar som det blivit tyst men ska provköra mera.
av VolvoXc
Ni som varit med om detta problem med tjutande bromsar, har ni fått slut på oljudet?
Själv haft inne bilen och bytt bromsklossar men det hjälpte inte!
Verkstaden säger att det inte finns så mycket annat man kan göra, alltså ska man få leva med detta problem!
av Cox
Ett "Bonnknep" som fungerar ta en bågfil och såga upp ett spår i klossarna så slutar det. Bonnknep nr 2 borra några hål i klossarna och tryck i blyertstift. Fungerar sedan får man ta i beräkning vad som är värt tyst när man bromsar eller försämrad bromsverkan som det troligtvis blir.....
Användarvisningsbild
av CarMan
Det man ska göra är att kontakta verkstan, som i sin tur får kontakta volvo.
Ju fler som har problem, ju fortaren kommer en lösning
av Cox
Självklart skall man göra det, men somjag skrev ett bonnknep. Har man köpt orginalklossar skall dom vara tysta när man bromsar. Problemet ligger i klossarna. Blir förvånad att höra att detta problem finns kvar faktiskt. Det var ju en vanlig företelse när man slutade med asbest i klossarna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Hur vet du at problemet ligger i klossarna?
På V50 när den komm bytte vi okhållarna när det tjöt i bromsarna.
av dst02
på min V70 my11 uppkom gnissel och skrik i bromsarna efter ca 40 mil och precis som de flesta skriver här så låter det bara i låga hastigheter (för mig upp till ca 20km/h) och vid lätt bromsning. Kan ibland höra att de låter lite lätt när man åker väldigt långsamt också i hastigheter upp till ca 10 km/h.

Ska vänta med att lämna in bilen tills våren eller då de blivit lite varmare ute för att undersöka om de kan ha med kyla eller väta/salt att göra men högst troligt så är det väl klossarna som är av skitkvalitet.

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]

Nej det finns ingen text eller symbol på gal[…]

meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]