Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !
Min V70 2.4T -01 har nu när luftkonditoneringen verkligen behövs börjat strula. Nästan all luft som blåser in i kupen kommer på fötterna , även om jag väljer manuellt att luften skall blåsa från instrumentpanelen så kommer luften på fötterna (kall luft så kompressorn går bra )

Var till Volvo verkstaden med bilen för att läsa diagnostik koder och att kallibrera luftspjällen , felet kvarstod efter genomgången med Volvos "service dator " som visade att allt var ok och inga fel fanns loggade.
Verkstaden tyckte att jag kunde lämna bilen så kunde de plocka ned den för att försöka hitta felet , ( känns inte helt bra under semestern )

Är det någon som känner igen problemet ?

8) Anders
Användarvisningsbild
av MartinS
Det låter ju som en spjällmotor har gett sig eller att fästet hoppat loss mellan motor och spjäll. Det senare borde kunna få dina symptom men utan att felkod registreras.

På höger sida av luftpaketet bakom mittkonsolen sitter två motorer och en regleranordning, det borde vara det första stället att kika på.

/Martin
av AndersO
Hej Martin,
Det låter rimligt att något släppt eller slirar , frågan är hur spjäll givarna fungerar , vid diagnostik mäter Volvos test dator spjäll rörelsen och för att kunna registrera en rörelse behövs en givare , om givaren är inbygd i motorn så är det nog klart att spjäll motorn lossnat , men om givaren sitter i spjället då är det mera mysko hur allt kan diagnostiseras som ok när det inte fungerar. :roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
Den enda givare jag hittar i hela värmepaketet/luftfördelaren är en tempgivare som sitter i anslutning till fläkten. Så om det finns fler så är de nog inbyggda i motorerna. Kolla på länken nedan så ser du hur fördelaren är uppbyggd.

http://mas.racegsi.com/luftfordelare.jpg

Motor 6 eller 9 borde styra luften mellan uppe/mitten/nere.

/Martin
av AndersO
Guld värt att få lite mera fakta innan jag skruvar ned panelen , tusen tack för hjälpen ! :D

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]