Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
vad är det för "mojäng" (hittar inte rätt ord nu)
som sitter under utgången från luftburken sitter 3st små slangar och en kontakt på den?
Den verkar ha fått spel i dag, den låter som ett relä som har besluts ångest :)
bilen i fråga är en 2,4t -00
Användarvisningsbild
av _Rick_
Turboreglerventilen eller magnetventilen som styr laddtrycket :)

Jag har bytt min. Och det verkar inte helt ovanligt att de gå sönder. Ca 500-600:- kostar den hos Volvo.
Användarvisningsbild
av falcon
Aha tack, då blir det att åka och handla en sådan (åker på bil semester i kväll så det var ju lämpligt :) )
har tyckt att bilen har vart seg i mellan åt.
Hur många kusar har man utan turbo?

Trevlig fortsatt sommar på er alla, kör försiktigt där ute.
Användarvisningsbild
av MartinS
Den smattrar rätt friskt straxt efter att man stängt av bilen, en liten stund. Det skall tydligen vara helt normalt som jag förstått det, fast jag förstår inte varför.

/Martin
Användarvisningsbild
av falcon
Min låter även på tomgång, och håller jag i relät så känner man hur det "slår" i det
av Pebben
Har du inget laddtryck alls så blir bilen extramt svag, så har du bara känts som att den är lite seg ibland så laddar den åtminstone lite. Eftersom kompressionen är lägre i turbobilen så är det inte många kusar kvar.
Användarvisningsbild
av falcon
Hur fungerar den?
Användarvisningsbild
av MartinS
Den ser till så att wastegaten i turbon får "öppningstryck" när ecu'ns önskade laddtryck uppnåtts. Den tillsammans med wastegaten blir då som en elektronisk wastegate, så att man kan styra laddtrycket elektroniskt. Om du inte hade haft den kan du enbart ställa laddtrycket mekaniskt via wastegaten.

/Martin
Användarvisningsbild
av falcon
aha ok, har vart och köpt en ny utifall att den får försig att paja.

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]