Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev: Det är ju dock konstigt att inte D5 varvar mindre än den gör, den varvar ju mer än 2,5FT fast den har mycket mera vrid. D5 är ju precis som FT en riktig glidarbil.
PH
Det verkar vara skillnad mellan D5 och D5 AWD (och även D3), alla MY11 och manuell. D5 har nästan samma utväxling som 2,5FT. Kanske ändrat sedan tidigare MY? D3 har allra högst utväxling men det är en motor med toppeffekt vid lågt varvtal

Utväxling km/h per 1000 rpm:
V70II 2,5FT = 58,6
V70II D5 = 58,8
V70II D5 AWD = 52,4
V70II D3 = 62,0
av perhall
Camel skrev:
perhall skrev: Det är ju dock konstigt att inte D5 varvar mindre än den gör, den varvar ju mer än 2,5FT fast den har mycket mera vrid. D5 är ju precis som FT en riktig glidarbil.
PH
Det verkar vara skillnad mellan D5 och D5 AWD (och även D3), alla MY11 och manuell. D5 har nästan samma utväxling som 2,5FT. Kanske ändrat sedan tidigare MY? D3 har allra högst utväxling men det är en motor med toppeffekt vid lågt varvtal

Utväxling km/h per 1000 rpm:
V70II 2,5FT = 58,6
V70II D5 = 58,8
V70II D5 AWD = 52,4
V70II D3 = 62,0
Sorry jag kollade nog AWD. D5 Aut FWD ligger väl också kring 52.

Det borede vara:
D5 = 65
D5 AWD = 60
D3 = 62

Men jag har svårt att bedöma hur automaten funkar i AWD. Den verkar ju inte fixa för hög utväxling.
PH
He, He - perhall, Denna tråden börjar ju likna mina trådar om hästkrafter och vridmoment ;)

Åter till ämnet: Ja, jag har hittills inte ägt en bil som accelererar så bra på sexan som denna. Och det trots utväxlingen.

Som någon skrev: En 2,0F hade kroknat direkt med denna utväxling - detta går bara att göra med turbobilar eller med sugmotorer med literstorlekar över 4 liter.......Jag tor faktiskt att man kommer se mer av detta. I synnerhet som sugmotorerna snart är att betrakta som utdöda.
av perhall
Racetwin2 skrev:He, He - perhall, Denna tråden börjar ju likna mina trådar om hästkrafter och vridmoment ;)

Åter till ämnet: Ja, jag har hittills inte ägt en bil som accelererar så bra på sexan som denna. Och det trots utväxlingen.

Som någon skrev: En 2,0F hade kroknat direkt med denna utväxling - detta går bara att göra med turbobilar eller med sugmotorer med literstorlekar över 4 liter.......Jag tor faktiskt att man kommer se mer av detta. I synnerhet som sugmotorerna snart är att betrakta som utdöda.
=) Och för att undvika missförstånd så tycker jag verkligen att utväxlingen passar i bilen. Jag har ju den gamla utväxlingen och märker att det finns ordentligt med kraft på sexan redan i 80, 90 - som i 100, 110 på MY10f. + MY10 har mer vrid och effekt.

Men på en bil utan turbo är jag tveksam. Om vi kollar på BMW 318-320-325-330 t ex - alla sugmotorer - så följer ju acc på femman och sexan 80-120 ungefär motoreffekt och Nm. Skulle man växla om 325i 218 hk från 45 km/h/1000 r/m som nu till 58,6 så skulle man vara tvungen att växla ned i uppförsbackar, det skulle bli långa steg mellan växlarna och bilen skulle kännas slöare än 320i som varvar ca 42 (vill jag minnas). Kunden betalar 60 000 mer för en 48 hk och +2 cyl motor men får en motor som i många lägen känns slöare.

Visst kan man argumentera att man alltid kan växla ned men det håller ju inte alltid.

Jag som levde och var aktiv under 80-talet hade flera ekonomiutväxlade bilar, som var helt döda på femman, bl a en BMW som man var tvungen att köra på trean med oftast när man drog husvagn. När BMW 1986 bestämde sig för en annan utväxling för 520 (och 320) fick bilen en helt annan och mycket piggare karaktär. Visst - högre förbrukning och möjligen mera buller (tyst motor...) men också en roligare bil.

Jag har ett par referensobjekt där jag kört samma bil med olika utväxling och på en vridsvag bil är hög utväxling oftast ingen bra lösning, tycker jag (jo, det var jag som skrev att 2,0F skulle kännas död med 58,6).

Sen tror jag inte att V70II blir riktigt rolig oavsett utväxling, det är liksom en glidarbil.
PH
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har br&[…]