Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dahlen
drar en liten historia hur denna tyska "volvo :roll: " golf kom till min ägo.

började med att min mor samt karln hon bodde med köpte en andra bil att pendla till jobbet med. tror detta var år 2005. år 2006 gick bilen inte igenom besiktningen pga hc-värdet (?) var iaf avgasvärdet som strula. då ställdes bilen av och stog hemma på tomten (på gräs!) i några år. jag tjatade flera gånger på att få ta bilen och göra iordning den till 18års bil. det fick jag såklart inte för dom "tänkte fixa den" för att sedan sälja och få loss några extra kronor. blev aldrig någonting gjort. vintern 2009 så fick jag bilen tillslut. men då jag redan hade köpt 142an. så bilen fortsatte att stå på samma plats. dock körde jag lite med den på grusvägarna så att bromsarna skulle börja fungera igen. men sista gången jag körde med den på den tiden så skedde det en olycka. huvlåsets popnitar hade gått av när motorhuven hade stängts en vinter när en av dom andra bilarna behövde starthjälp, så självklart så for den upp och gjorde en spricka i rutan samt att huven blev skev och gångjärnen gick sågott som av. sommarn 2010 behövde bilen försvinna och en kille var intresserad att ta bilen så dom blev av med den. snål som jag är så gick jag inte med på det så då fick vi bogsera den till flickvännen jag bor hos. så jag tänkte börja göra iordning på den. men då den hade stått så många år på gräs så ville jag inte göra för mycket innan jag hade provat besiktiga den. bilen gick som en påse nötter. misstände och levde rövare. så jag gav bort bilen till en kompis. han fixade avgasläckaget och provade besiktiga. 2(!) st 2or blev det :shock: avgasvärdet som tidigare samt att krängningshämmaren fram satt löst på båda sidor. men ingenting på rost, det tyckte jag var bra för att ha stått på gräs såpass länge. så jag började ångra att jag gav bort den. men nu hade kompisen köpt ny bil och denna stog bara. han hade lite småplaner att bygga en grp e (?) bil av den. men han var snäll att sälja den billigt till mig. fick betala mindre än vad det var påkostat på bilen. bytt olja. filter. tändstift. rotor. fördelarlock etc. så några dagar senare åkte jag och köpte bilen av honom.

Bilen misständer lite fortfarande. mest när man nyss startat bilen och sen hörs det på tomgång. men jag tror det är styrenheten som jävlas.

Planerna med denna bil är att sätta i baslådan och stereon jag hade i volvon. samt släppa ner den på marken. och få till en egen stil av "tyskstuket" fälgarna får jag vänta med med tanke på min inkomst. har ändå ett par halvfina 14" alu från mors polo. Sen hade jag tänkt att ta tag i den värsta rosten. finns ett hål som jag vet om. resten är ytrost :)

Blev väldigt mycket text nu :roll:

bilen är somsagt en "volvo" golf från -91. snikmodellen med smala stötfångare samt ingen servo. dock 1.8 liters motorn med förgasarinsprut (centralinsprut) på hela 90 hk 8)

har en gammal projekttråd så jag börjar med lite äldre bilder på den :)

Bild

Bild

hoppade tillbaka huven så den går att använda
Bild

sen tog jag bort huven för att lyckas få bort gångjärnen och passade på att sätta dit en bättre beg kylare.
Bild

gångjärnen, lite skeva
Bild

sen fick jag för mig att tvätta bilen 8)
Bild

Bild

sen fixade jag nya gångjärn och en framlampa. skulle ta med mig en ny huv med men den var totalt sönderrostad så jag fick behålla min gamla huv så länge.

dom nya gångjärnen. sportigt med rött \:D/
Bild

bytte till dom nya sommarfälgarna :D den finaste skärmkanten också
Bild

Bild

Bild

hade tänkt att rosta ner huven eller byta den för den var bucklig. därför den inte är tvättad på bilderna :roll:

gammal bild på the inside, ser dock likadant ut förutom stereolan :lol:

Bild

mätarhusbyte samt eljobb till steriolan :D
Bild

samt en helhets bild jag tog när jag var tvungen att flytta på ett släp som stog ivägen :roll: :mrgreen:
Bild

org plåtfälgarna är fula som stryk, därför får navkapslarna sitta kvar. drog dock över lite svart färg på dom så dom såg lite bättre ut

Bild

dom gamla bilderna är inte helt rättvisa, första vintern sen 2006 så har den dragit på sig lite mer rost
sen har jag satt i baslådan samt steget. ska bara skruvas fast. sonda 3 farads kondensator är införskaffad med. org högtalarna 3,5" i instrumentbrädan är inget att hurra för så antingen byter jag ut dom eller så tänkte jag modda om "pryllådorna" i dörrsidorna så mina fanatic 5,25 kan sitta där :)

lägger upp en lånad "bonusbild" från när kompisen hade bilen. finn ett fel :roll:
Bild

det är nog allt jag har just nu :) hoppas denna tråd om den ovanliga volvon från tyskland är intressant :D
Senast redigerad av 6 dahlen, redigerad totalt 0 gång.
Ståhl skrev:Fin "volvo" :lol:

Nä, men golfar är väl trevliga bilar.. lite små kanske, men trevliga :wink:
det är riktigt trevliga bilar :) är som en gokart jämfört med volvon, och att dom är små är bara en fördel med ljudet har jag räknat ut ;) spelar mycket bättre än i volvon :) sänkning samt ev rostig huv kommer i helgen.

Bilen har även fått ett smeknamn, Golfbollen :roll: 8) så jag funderar på att borra ett litet hål i en golfboll och hänga den i backspegeln :D
Dalmans skrev:Volvo?
lite ironi i det hela ;) :)
PTV skrev:Jaha, så detta är då den nya Volvo C30 modellen alla pratar om. :D
nej tyvärr, detta är en prototyp tyskarna tog fram för att ersätta volvo 360. :roll: :lol:
dahlen skrev:
Dalmans skrev:Volvo?
lite ironi i det hela ;) :)
PTV skrev:Jaha, så detta är då den nya Volvo C30 modellen alla pratar om. :D
nej tyvärr, detta är en prototyp tyskarna tog fram för att ersätta volvo 360. :roll: :lol:
BIG LOL :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bilen ryker från motorn

Hej. Skulle starta bilen nu vid lunch och så[…]

Lyftare 2,4, B5244S4

Jag kollat upp en del. Original så tar Volvo[…]

740 som krånglar