Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka88
Sensorer som känner av oljenivån?
Eller när oljetrycket blir för lågt?

vet med mig att min bil ett par sekunder av misstag startats utan olja, isamband med ett oljebyte. Dock lyste ingen oljelampa då.
av NilsO
Den tänds när oljetrycket blir för lågt. Det sitter en givare fram på motorns högra sida.

Lampan tänds bara när den givaren ger kontakt, och inte automatiskt samtidigt med laddningslampan, vilket t ex lampan för bromskretsbortfall gör.

Stoppar man motorn genom att släppa upp kopplingen tänds laddningslampa mfl direkt, och oljetryckslampan efter några sekunder.
av rd350
Lampan tänds när du slår på tändningen och slocknar när du fått upp oljetrycket. Tänds den inte när du slår på tändningen är något fel.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
rd350 skrev:Lampan tänds när du slår på tändningen och slocknar när du fått upp oljetrycket. Tänds den inte när du slår på tändningen är något fel.
Oljepumpen är så jävla tät så den håller trycket till nästa start :mrgreen:

Kolla sladden till givaren. Den sitter lite småutsatt under grenröret. En ganska tunn, svart rackare. Har varit med om en sådan som gått av, och kontakten kan alltid glappa och vara dålig. Annars är det bara att investera i en "ny" givare och testa, bara åka till första bästa skrot och ta en.

Du kan ju annars testmäta givaren. När oljetrycket är för lågt ska den jorda, så är den ok ska du då ha 12V mellan plus på batteriet och kontakten i givaren
Användarvisningsbild
av emwtur
pekka88 skrev:vet med mig att min bil ett par sekunder av misstag startats utan olja, isamband med ett oljebyte. Dock lyste ingen oljelampa då.
Om inte lampan lyser så har du antagligen haft lite olja kvar som gett tryck - det spelar ingen roll hur mycket olja det är i motorn egentligen, finns det oljetryck så finns det smörjning till lagren etc - fast det är ju ingen ursäkt för att inte kolla oljenivån :)
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]